tisdag 3 december 2013

Nostalgi i kvadrat

Nostalgi har jag lärt mig betyder "hemlängtan" ungefär. Nostalgi (grekiska nostos, hem, och algos, sjuka) betyder längtan efter ett ofta idealiserat förflutet (Källa Wikipedia).

Inte precis så att jag längtar tillbaka till 70-talet men vi brukar ju använda ordet nostalgi när det gäller gamla saker från förr då man var ung.


Kolla den här barnvagnen från Brio som båda våra barn haft som första kärra. Den är nyputsad och tvättad för att passa en viss liten dam som anländer till Sverige snart.



När jag var ung mamma och levde i det nya samhället med slit och släng kom jag i konflikt med de ideal som jag är uppvuxen med, nämligen att ta vara på och lappa och laga. Här har jag blivit nödd till att förstärka hörnen på suffletten.



Gult, rött och grönt i kombination hade vi en svaghet för den unga pappan och jag och vi var särskilt nöjda med den inbyggda fjädringen i vagnen…



… och den brutalt enkla bromsmekanismen. Nu hoppas jag vagnen kan vara till viss nytta inomhus efter det att den stått i träda i över 35 år.



I helgen var det ett skådespel utanför fönstret när Vättern upprördes av vindarna…



…svårt att återge de mäktiga vågorna…



…pax för att inte stå nere vid badklippan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar