onsdag 4 december 2013

Svåra ljusförhållanden

Glad för solen idag tog jag kameran med på långpromenaden för jag tänkte att nu finns det ljus tillräckligt för finfina bilder men ack…kameran fick spader av kontrasten mellan ljuset i solen och mörkret i skuggorna.


Solen står så lågt så det blir motljuseffekt…



… och långa skuggor blir det.



Jag bestämde mig för att ta bilder där ljuspartierna får tala…



En av entréerna till gamla kyrkogården vid Klosterkyrkan i Vadstena. Vänstra delen av valvet är färgad av solljuset för hela valvet är egentligen vitt.



Detalj vid samma valv där skärpan ligger i bakgrunden.



Ljuset bryter sig in…



…övre delen av korset var solbelyst medan den nedre delen låg i skugga.



Rödtornet badar i ljus medan främre huset ligger i totalt mörker. När vi är på vandring så brukar jag avsluta med att gå igenom stan och socialträna med mina hundar och det går strålande måste jag säga och jag får kommentarer om mina hundars likhet i färg men kontrast i vad det gäller utseende i övrigt. Harrys och Märta-Mais likhet blir mera framträdande nu när vi bara har två hundar.  Tre hundar väckte uppmärksamhet på grund av antalet för att inte tala om är jag kom travande med fyra hundar. För att ta mig igenom första sorgen efter Vajjan så sätter jag den ena foten framför den andra så går promenaderna framåt och så lite bus med Harry och Märta-Mai som verkligen lyser upp min tillvaro med sin närvaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar