tisdag 21 maj 2013

På god fot…

…med nya inlägg i skorna. Jag har länge gått omkring med en ond fot men äntligen gjort något åt det. Var på analys av mina problem och utprovning av skoinlägg i Linköping igår. Hundarna följde med som vanligt och dom fick vänta i bilen en liten timma. Som belöning för deras tålamod åkte vi till hundarnas favoritställe ute vid vindkraftverket Elvina. Där blev det koppelfritt och fri lek. Det var ett år sedan vår finaste Greta dog och ute vid vindkraftverket har hon jagat mången hare och en gång hände det sig att både hare och Greta sprang rakt över utflyktsfilten så kafffemuggar och servetter  flög som löv i luften.


En liten hund märkt av sjukdom för drygt ett år sedan. Saknaden är är oändlig!



Hit till denna magiska plats har Greta tassat fram åtskilliga gånger och hit var mina hundar på väg igår.



Nos och stros framåt vägen…



…Märta-Mai leker "Följa John"…



…Elvinas skugga faller över fältet som verkar ha drabbats av partiell missväxt…



…Märta-Mais näsa missar ingenting om hon själv får välja…



…Harry väljer alltid skugga och svalaste platsen som står att finna…men MM är på lekhumör…



…och hoppar fram för att få fart på latmasken Harry…



…det är inte svårt att få Harry med på noterna…



…dom tröttnar aldrig på att brottas med varandra och Violet tar ingen notis. Harry har knappast noterat ännu att Märta-Mai löper. Det brukar gå bra första tio dagarna men sedan tycker Harry att det bli olidliga dofter kring MM och då får han bli kontorshund till dofterna lämnat huset.



När jag berättade för en hundexpert att Harry var så opåverkad av löptikar de första tio dagarna så sa hon att det berodde på att han var så klok. Han fattar att det inte är någon idé att fjamsa runt flickorna innan höglöpet träder in. Jag väljer också att tolka det så eller hur Märta-Mai? "Visst är han klok din kompis eller också har han gott minne för om han inte uppför sig så får han på moppe av Vajjan oavsett om det är hon själv som löper eller om det är Märta-Mai. "Han ska uppföra sig "punkt slut" tycker Violet eller hur finaste Märta-Majsan?"

3 kommentarer:

  1. Tänk vad tiden ändå går fort. Lilla söta Greta. Om bara några dagar är det ett år sen lilla Gullan fick somna in också, och det gör så fruktansvärt ont.
    Vi hörs snart vännen, det börjar närma sig nu...
    12 dgr (beräknat) kvar idag.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Hej Marie! Tänk vad en liten hund kan sätta avtryck i hjärtat! Ja vad kan det vara för datum då? Jag befarar att det är kring den 4 juni nedkomsten är beräknad!? Hjälp men jag vet inte vilket datum vi väntar hem HM. Hon kommer på snabbvisit två veckor i juni och landar förmodligen 4, 5 eller 6 juni. Hoppas Dixie tänker sig föda sina valpar någon dag tidigare. Jag vill alldeles särskilt närvara den här gången också. Vi får hålla kontakten framöver och jag meddelar dig när jag vet vilken dag som HM landar i Stockholm. Är vi väl hemma sedan så kommer jag som en skott det vet du. Kram Olga

    SvaraRadera
  3. Valpningen beräknad till den 3:e juni, men jag har en magkänsla som säger mig att hon kommer valpa en eller två dagar tidigare :).

    Kram Marie

    SvaraRadera