torsdag 6 mars 2014

Marsväder och koltrastens vårdrill

Mars kan vara så olika för vissa vintrar åker vårkappan på innan täckjackan hunnit kallna.

Kommande dagar verkar det vara vårkappa som gäller och när hundarna och jag var ute så hörde vi en koltrast slå sin vårdrill en drill som inte liknar något annat – förunderligt med alla vårtecken just nu!

Jag ska roa mig med att ta en bild den 17 mars och beskriva omgivande natur då – bara jag kommer ihåg att göra det.

Nedan kommer en bild från den 17 mars 2010 och det var Märta-Mais första tid i vår familj. Märta-Mai visste inte om att marken kunde vara bar förrän hon var 5 månader gammal. Hon är född 5 december 2009.


Mina fyra hundar; Greta, Violet, Märta-Mai och Harry springer på isen i Varamoviken i Motala tillsammans med kompisen Stina. Som synes är det kallt och isen är täckt med ett tjockt snötäcke som låg kvar länge, länge.

En bild idag skulle se annorlunda ut för det finns ingen is och ingen snö och med sorg i hjärtat tvingas jag än en gång acceptera att två av hundarna inte finns längre. Det går inte en dag utan att jag tänker på min käraste Greta och allra vackraste Vajjan som nu förhoppningsvis springer på evigt gröna ängar. Så vill jag tänka i alla fall och jag undrar om det inte finns fyrfota jaktobjekt som harar att jaga på dessa ängar ändå.

Jag skulle gissa att 17 mars i år kommer Klosterliljorna i klosterträdgården i Vadstena blomma för fullt. Vi får se!? I helgen åker jag och träffar vänner nere på Österlen i Skåne och där lovar dom 15 grader varmt. Kanske till och med vårkappan åker av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar