fredag 15 april 2011

Bygga värde……

…hmmm ett nytt begrepp för mig men det är vad jag gör på nedanstående film. Jag har utlovat en film om "mattan" och här ett litet smakprov.



Märta-Mai har lärt sig att "mattan" betyder att hon ska ligga kvar på mattan. Det är inte helt stabilt ännu så därför bygger jag värde kring kvarliggandet, dvs matar på med godis så länge hon ligger kvar. Hon ska ligga där och endast byta läge vid signalen "fri" eller "varsågod".

Alla hundarna kan det här mer eller mindre bra men mitt mål är att alla ska kunna gå till sin matta och vänta på sin tur till träning. När dom kan det så kan jag träna hela flocken samtidigt i samma rum och också kan jag be en och en agera medan de andra väntar på sin tur. Fortsättning följer med flera filmsnuttar. Det är roligt att se de små framstegen och hittills tycker hundarna det är roligt när jag tar fram mattan. Alla har en varsin färg; Märta-Mai har en lila, Greta en blå, Violet en röd och Harrys är grön.

5 kommentarer:

  1. OH VAD DUKTIG HON ÄR , DUKTIG MATTE OCKSÅ
    HA DET KATARINA

    SvaraRadera
  2. vad duktig du är med dina hundar Olga, de är verkligen lyckligt lottade som bor hemma hos dig :-) och lilla MM påminner massor om Shannie i sitt sätt att agera

    SvaraRadera
  3. Underbart!! Så kul att se! Kom på att vi har en finfin rund ROSA matta så imorgon ska nog jag o Scilla träna lite... Vi saknade dig och hundarna idag, hoppas att du snart mår bättre och att MMs tassar snart är ok så att vi kan få pussa o krama lite på er!!
    Här kommer en kram i förskott!
    Kram Nina och hysteriskt många pussar från Scilla

    SvaraRadera
  4. Å så spännande och intressant klipp! Jag blev superinspirerad, detta MÅSTE bara prövas! :-D

    Varma hälsningar från Carin och flickorna!

    SvaraRadera
  5. Fortsättningen på bygga värde kan vara doggie zen, slå upp det och ha kul :)

    SvaraRadera