söndag 24 april 2011

PåskHar-ry och flickan som rymde


Vår alldeles egna Påskhare Harry fast han har fäll ner öronen för att se mera cool ut.

Påskhelgen har varit fridfull ute på landet. Vi har eldat ris och städat på tomten och i skogen tillsammans med grannar. Så oändligt vackert det är ute nu med allt som grönskar och blommar. Solen förvandlar hela landskapet i grunden och kanske vi människor och djur också förvandlas av den goda värmen och all skönhet som naturen bjuder på. Enda dramatiken hittills var när Märta-Mai försvann från tomten och var borta i 30 minuter minst. Ingen vet när hon försvann eller exakt hur länge hon var på rymmen. Jag bara kände att hon fattades och mycket riktigt hon stod inte att finna. Grannarna engagerades att hålla utkik, husse stannade hemma om hon skulle komma hem helt plötsligt och jag gav mig ut att leta med koppel i ena handen och Frolic i den andra. Som alltid hinner man tänka många tankar om vad som kan ha hänt (grinden stod öppen så hur hon kommit ut var inte svårt att räkna ut). Jag gick en lov och ropade, spanade och lockade men ingen MM. Jag gick hemåt igen över grannarnas tomter och där 5 meter från huset på grannens tomt stod hon – men något var på gång – hon hade hittat ett ben antagligen från något dött djur och hon sprang iväg med benet för hon ville inte dela det med mig. Hon lade sig att tugga och jag närmade mig lugnt och berömde henne för hennes fina fynd, lade halsbandet kring hennes hals och så vips kom vi hem. Man kan nog inte kalla det en rymning när hon hela tiden varit bara fem meter från hemmet. Att hon inte gav sig tillkänna var av rädsla att bli av med sitt fynd – hon är väl inte dum heller!


Dagens bloggbilder har jag lånat av husse som verkar ha antagit grodperspektivet med sin mobiltelefon. Påskhelgens sista dag dvs, i morgon måndag och annandag ska Märta-Mai och jag ta oss till whippet-raceträning i Norrköping. Det är säkrast att jag hittar på aktiviteter för dagen för annars kan Märta-Mai hitta på hyss alldeles för bra på egen tass.




5 kommentarer:

  1. Vilken liten busfröken söta Märta-Mai är:-). Där lurade hon er allt....
    Verkligen jättekul att det gick så fint med M-M och Sara idag som fick "sparra" ihop för första gången med munkorg och kompis vid sidan på träningen i Norrköping. Ska vi absolut göra om eftersom dom var så jämna:-).
    Kramen Marie och Whippetligan

    SvaraRadera
  2. Men vad jag blev glad över hur fint dom sprang ihop! Vilka tjejer vi har!!
    Kram Olga

    SvaraRadera
  3. Hmmm... Scilla är mycket fundersam över hur det kan bli så att andra får springa efter trasan och bara hon blir utan..? Skönt att höra att festen på Blåkulla gick av stapeln som vanligt, jag hade inte heller hört något om hippietemat men man har ju hört att Hin Håle har sina favoriter... Det var väl bara de som fick veta. Katten är på väg hem, mulatten upptäckte att han är ett envist stycke som gärna använder sina klor.
    Kram Nina och Scilla

    SvaraRadera
  4. Vad jätte kul att M-M gick så bra på första träningen! Gläds med dig Olga!!!
    Lycka till i fortsättningen :-))
    Kramar Anncie

    SvaraRadera
  5. Scillla håll ut för snart blir det din tur att ta den retsamma trasan. Tänk den dagen då Märta-Mai startar i mitten och tvenne blå systrar - en på varje sida! Skönt att katten är på väg hem jag var lite orolig där – en katt som svinaherde? Hur bra blir det i våra dagar?

    Tack för lyckönskningen Anncie och hoppas ditt knä hoppar igång snart!
    Varma hälsningar till er alla från Olga och Märta-Mai

    SvaraRadera