torsdag 24 november 2011

Jag hundarna och en daggmask…

…ägande oss åt att rädda gräsmattan, var och en på sitt lilla vis. Trots att det snart är advent hade jag inte tagit hand om löven som hotade förkväva gräsmattan. Jag räfsade löv och fyllde 9 säckar á 125 liter/st. Medan jag samlade ihop så ägnade sig hundarna åt att sprida ut löven igen. En fet daggmask kom i dagen och den kämpade hårt med att omvandla löv till en god gödning inför nästa säsongs friska nya gräs. En riktigt god och nyttig vän av masksläktet. Jag tackade honom för hans arbete genom att lämna honom ifred. Hundarnas rejs och inbromsningar som gör långa spår och blottlägger jorden under gräset kan ses som jordförbättring och luftning vilket är mycket gynnsamt för gräsrötterna. Jag tackad hundarna genom att erbjuda lek medels pinnar och bollar – mycket uppskattat!






















En rosenknopp lyser varmt i snåren idag den 24 november! Jag ska tillägga att MMs boll numera har tvättats och ser betydligt fräschare ut än på ovanstående bilder.

1 kommentar:

  1. Äsch, du vet väl att det är de äckligaste som är bäst! För hundar, i alla fall...

    SvaraRadera