tisdag 27 mars 2012

Nu snurrar det

Fotokursen är hur intressant som helst och nu börjar det bränna till. Bildkomposition stod på schemat och det var idel nya tankar om bilder och vad som kännetecknar en "bra bild" så klart är det subjektivt vad som är en bra bild men det finns vissa kriterier att gå efter när man ska bedöma en bild fick vi lära oss. Vi fick också gå på några utställningar på museet och läraren förklarade principer för hur man kan komponera en bild. Det finns regler och principer att följa eller medvetet bryta mot.


Tantolga fotograferar utan några kunskaper om komposition. Nu ska jag i två veckor öva på komposition och skicka in bilder till läraren. En uppgift vi har är att fotografera samma motiv men ändra budskapet i bild två så det blir ett annat budskap än det som är i den första bilden. Gissa om det snurrar runt i huvudet av nya begrepp som "ram i ramen" "dött område" former i bildytan etc etc.



Den här bilden skickade jag in och det är ett resultat av förra "läxan" att fotografera en rörlig ljuskälla i mörker med lång slutartid. Jag har för att få den här bilden satt en pannlampa runt magen på Harry med ljuskällan riktad uppåt. För att få till det här satte jag kameran på ett stativ i ett mörkt rum tog in den lysande Harry på ett avstånd av 1,5 meter från kameran, ställde in slutartiden 20 sekunder och lät Harry gå i "åtta". Tre bilder tog jag, den här som jag skickade in för bedömning, en där Harry gick fram och tillbaka framför kameran i 15 sekunder och en där han snurrade runt i en cirkel 20 sekunder. http://www.youtube.com/watch?v=4IS-DBZEXcA


3 kommentarer:

  1. Wow cool bild! Måste testa någongång. Verkar kul med fotokurs men jag kan tänka mig att det är klurigt!

    SvaraRadera
  2. Kreativt, syrran

    SvaraRadera
  3. Tack brorsan! Den 24/4 kör vi igång whippet-race klockan 18.00. Kom dit vetja!

    SvaraRadera