tisdag 23 oktober 2012

Vardagspyssel

Större delen idag ägnade jag åt att plocka in blommor på vinterförvaring. Det jag har kvar är att gräva upp Amaryllis-lökar som jag planterade ut i våras. Ska försöka driva upp dom igen till jul men jag tror det kommer att gå i stöpet för jag är nog för sent ute. Dom ska ju ligga och vila mörkt ett bra tag innan man sätter dom i kruka igen. Försöka duger brukar man säga. En upptäckt gjorde jag när min lilla änglatrumpet-planta som jag köpt på internet hade tre stora knoppar. Den skulle blomma för första gången på tre år men jag tror blomningen avstannar när krukan ställs inomhus.


En gammal pelargon som härdat ut denna konstiga sommar. Den fick äntligen hamna i fönstret och i lite värme. Hundarna sprang kring benen när jag pysslade både inne och ute så en promenad var av nöden.



Vi tog rundan förbi brobygget. Brobyggarna jobbar alla dagar i veckan med att gjuta körbanan.



Hundarna fick sitta vid en stolpe medan jag fotograferade och här har dom upptäckt något…



…vem kommer här om inte Stina med sin matte. Stina har varit på semester i Danmark och på Österlen där solen har strålat och det har varit upp till 20 grader varmt på dagarna. Stina har bott på fina hotell och sprungit på stränderna vid havet i hela fyra dagar.



Mina hundar hälsar artigt på Stina som hundar gör när någon i flocken varit borta ett tag.



Jag tror Stina numera anses tillhöra primär-flocken eftersom hälsningarna ser precis ut så som det gör när jag har haft någon av mina hundar själv ett tag och hundarna återses.



Vi dristade oss till att låta hundarna vara lösa en stund vid strandkanten och Stina fick upp spår efter mink som bor i faggorna.



Plötsligt tränger det på och Violet som nu är smärtfri tittar finkänsligt åt sidan.



"Vi går ut på bryggan hörrni!" 



"Hmmm det luktar skumt här"!



"Här har minken varit konstaterar Märta-Mai".



"Vart blev ni av undrar Harry och Violet?" Suddet beror på att jag rör på kameran men jag tycker färgerna blev snygga.



"Se upp här kommer dom!" MM och Stina fick bara en obändig lust att dra ett par varv runt i kvarteret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar