torsdag 15 november 2012

Kul! eller Kul?

I Stockholm igen för att vinka av HM för den här gången.


Märta-Mai ligger på onsdagskvällen och smider planer för morgondagen i Stockholm, jaga kaniner och ekorrar eller joggare och cyklister. Vilket ska jag ta?

Alla hennes drömmar slog in – kaninerna dök upp och likaså en ekorre. Cyklisterna fick vara ifred idag för hon jagade hellre några hundar på Gärdet och mitt i allt så dök en joggare upp och han var ännu kuligare att jaga och hoppa upp på ända tills han gav henne en spark och skrek, "ta bort hundjäveln!!!" Vad gjorde jag under tiden undrar vän av ordning jo jag praktiserade inkallning i varierande tonlägen.



Betydligt lugnare gick det till när vi promenerade på Djurgården i det extremt vackra vädret. Vi besökte Prins Eugens Valdemars udde och vandrade i den vackra parken med alla statyerna. Attans att jag glömde riktiga kameran hemma! Mobilen kom till användning den här Stockholmsvistelsen också.



Hundarna betraktade hellre andra hundar som gick förbi.



Märrta-Mai och Harry smälter bra ihop med miljön.



En tänkare på en mur. Jag fick för mig att besöka Museet trots att bilen var parkerad långt ifrån och hundarna skulle ha det bäst i bilen. Jag gick tillbaka och trängdes med en massa kulturtanter och gubbar för det verkade som om alla pensionärer i  hela Stockholm hade kommit på samma tanke: "Vi åker ut till Valdermars Udde idag när det är så vackert väder!" Knökfullt med folk men trots det är jag glad att jag gick in. Lars Jonssons fåglar i akvarell var förstås fantastiskt fina att beskåda men Helene Schjerfbecks (1862 – 1946) måleri var helt enastående – ett geni i måleri!





Två målningar ur Helene Schjerfbecks enorma produktion och jag var helt tagen när jag kom ut i solskenet igen. Nu myser Harry med sin matte som lyfter från Arlanda i morgon klockan 09.00. Han gnisslar högljutt när hon packar sin väska – inte kul tycker han!

3 kommentarer:

  1. Haha usch kunde inte låta bli o skratta högt när jag läste om Märtas eskapader! Rackarns busfrö detdära :) Såg ut som en skön dag i sthlm! Stackars Harry att matte ska åka igen. Tur han får bo med dig o whipptöserna annars :)

    SvaraRadera
  2. Man har aldrig tråkigt i sällskap med Märta-Mai det lovar jag. Det är lite oroligt nu här hemma när Vajjan höglöper. Harry sover illa på nätterna och han har koll på Violet hela tiden. Hon i sin tur är sur som ättika och MM trippar på tå för att inte störa henne och få sig en åthutning av det grövre eller mildare sorten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ne det har jag förstått! Tur hon är så rackarns söt så man inte kan bli arg på henne ;)
      Usch då, ja du sa ju att Vajjan är lite lurig när hon löper. Hoppas det ger sig snabbt så det återgår till det normala hemma hos er :)

      Radera