lördag 10 juli 2010

Vilken tur!

Turen till badklippan slutade med en kvällstur med båt.

Här vadar Harry kring och svalkar sin varma kropp. HM och jag hoppar snart i vi också.


Det är svårare för MM och Vajjan att bada här. De vill gärna se botten. Greta vill ju inte bad alls så hon parkerar längst upp på klippan och spanar från långt håll.


Från Gretas utkik kan man se hem till oss.

När vi låg och badade kom jag på att varje fredag i juli månad avgår en båt från Hästholmen klockan 19.30. Vi klev på för en tur utmed Omberg och till Borghamn och tillbaka till Hästholmen.

Här passerar vi Ellen Keys Strand.

En grotta i berget som man kan paddla in i eller åka skridskor när isen ligger på Vättern.


Ett fiskjusepar blev oroligt när vi passerade och vi förstod varför när vi såg åtminstone en unge i boet. (klicka på bilden för att se mera detaljer)


I Borghamn där vi vände satt ett stort sällskap som hade fest.

Sällskapet på båten var sällsynt udda. Tre nunnor hoppade på och en massa andra och vi och sedan ett gäng hantverkare på After Work eller något. Nunnorna och hantverkarna stannade på fördäck hela resan medan HM och jag satt inne i serveringen på hemresan. Vilken kontrast – männen svor och drack medhavda drycker med hög alkoholhalt. Nunnorna var på nunnors vis glada. Här smygfotade jag den udda gruppen. Männen betalade 140 kronor var för att snacka om jobbet och bli fullare än dom var innan dom klev på. HM och jag undrade om dom inte kunde ha stannat iland lika gärna för de såg inte på Omberg en enda gång utan de såg varandra och på en snygg tjej i serveringen som de kallade för – går inte att nämna på en blogg. I sanning ett äventyr att bara iaktta. När vi kom iland kändes det som vi varit i ett annat land. Rekommenderar denna tur varmt.


Snart åker Vajjan och jag till Timmermon på LC-tävling.

2 kommentarer:

  1. Önskar söta Violet GOD TUR och LYCKA TILL i morgon på LC-provet! Pratade med Lollo och Lasse och dom sa att det kanske bara blir ett lopp pga värmen... Klokt tänk av domarna i så fall!
    Än en gång lycka till önskas valparnas "gudmor" från mig, puppisarna och dom andra busiga Whippet-töserna hemmavid!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Ja Marie!
    Nu blev det så att jag i sista minuten innan jag packat husvagnen färdigt så "drog" jag Vajjan ur tävlingen och tog inte med henne. Jag såg på hunden och såg en hund som inte var i form för att tävla. Vajjan är antagligen skendräktig hon har tappat matlusten, springlusten, leklusten, jaktlusten, badlusten. Hon har också tappat muskulatur – ingen bra tävlingsform med andra ord. Märta-Mai och jag drog iväg i stället på party hos Hot Isle och insöp tävlingsarenan med alla dess ingredienser – godkänt tyckte MM. Kram Olga

    SvaraRadera