onsdag 22 juni 2011

Midsommar i trädgården

Idag var jag ute i trädgården hemma och fotograferade några blommor som står i full prakt nu i midsommartid. Det växer så det knakar i alla hörn och jag gläds åt alla blommor och potatisen som snart är färdig att skörda dock inte till midsommar.

I kväll gick jag och whippetflickorna ut några timmar på kvällen i det fantastiska kvällsljuset. Violet och Märta-Mai badade och rejsade på sandstranden så vatten och sand sprutade. Tyvärr var inte kameran med då så här följer istället blommorna på marken.


Sötaste blomman Greta.


Violets ros Constance Spry börjar slå ut och ett litet fly har hittat dit.


Några knoppar till på gång.


En vildros som nästlat sig in i snåret.


Några pioner som strävar mot marken av sin egen tyngd.


Doft-jasminen sprider sin väldoft långliga vägar. 


Rosen heter Isabella Rossilini som jag planterade sex exemplar av för några år sedan. De är livskraftiga som attan men de är faktiskt en besvikelse. Det måste vara att den är hårt framtagen för blommorna blir för stora för stjälken att bära. Precis när blomman är fullt utslagen så hänger den ner och stjälken går ibland av. Jag skulle ha valt mamman Ingrid Bergman i stället för den är en av mina favoritrosor. 


Några Studentnejlikor som frösått sig själva och vin-rankan vid skorstenen.


Smultron-jasmin och min lilla stenskulptur. Mitt första alster i stenhuggarkonsten. Jag var på kurs på Sudret på södra Gotland en vecka och lärde mig arbeta med kalksten – bland det roligaste jag gjort. Det var några år innan hundarnas tid som började med Greta 30 juni 2000. På sjuttio-talet hade vi förstås vår högt älskade Ivar som var en röd engelsk Cockerspaniel. 


Ingen sommar utan en Chokladblomma i kruka.


Ny bekanskap – en Akleja med dubbla blommor.


Del av Lavendelraden.


Blommande Koriander.


Digitalis som vandrat in i trädgården helt frivilligt utan min hjälp.


Ännu en ros som blommar hela sommaren in på sen höst.


En annan söt ros.


Sommardalia.


Ros av keramik.


Några söta nävor.


Malvan är på gång.

I morgon utlovas hundtema igen. Kanske ska jag berätta om Harrys och mitt äventyr i Stockholm – Harry gav en uppvisning som heter duga.  

1 kommentar:

  1. Vilken fin sommar prakt Olga!
    Fantastiskt :-)
    Vi önskar en riktigt GLAD MIDSOMMAR!! Till er alla!
    //Kramar från Anncie Tobbe och alla fyrfota vänner

    SvaraRadera