torsdag 8 september 2011

"Långisen" i Vadstena

"Långisen"=dagens långpromenad. Hundarna och jag tog den, i Vadstena, så världsberömda Tycklingerundan. Först gick jag på promenad med gamla pensionärer från Wasagården. Jag är med i väntjänsten och vi promenerar på torsdagar med de som inte kan gå ut själva. Efter promenaden blir det kaffestund med allsång. Alltid lika kul!!!

Hundarna satt kvar i bilen även när jag gick in på kyrkogården och tände ljus och språkade med Olle en stund.




Det lyser alltid ett ljus hos Olle och idag lyste även solen och värmde hans plats.



I början på Tycklingerundan syns Motala i fjärran med avfyrningsrampen i Varamoviken (hemska svenska torpeder har provats där).



Vindkraft och hästkraft är bättre än kärnkraft.



Ett annat torn tornade upp sig utmed vägen.



…med vad är detta? Vid Tycklingebadet, där hundar får bada, hängde plötsligt garnhärvor på tork.



Några unga tjejer från Folkhögskolans textillinje ägnade sig åt växtfärgning på stranden.



Många grytor stod och kokade.



Titta så vackert det blir!



Varma höstfärger.



Garnet sköljes i kallt vatten efter det varit i färggrytan.  För att få ur det mesta vattnet innan härvorna hänges på tork så hänger dom härvorna i handen och vevar runt. Jag fick hoppa undan vid ett tillfälle när jag fick en dusch. Rätt åt tanten som sprang omkring med kameran. Jag fick lov att fotografera och lägga ut på bloggen men valde att inte fotografera tjejerna eftersom jag inte känner dom.



En gammal bykgryta använde dom också. En sådan hade vi hemma i min barndom som mamma kokade vittvätt i.



Färdigt torrt garn fladdrar i vinden. Smart med en tyngd under torkställningen.



"Jaha här får vi sitta när matte springer omkring med nya kameran i högsta hugg". Hundarna fick vada vid strandkanten kopplade. Jag vågade inte släppa dom lösa som jag brukar här för det stod kokande grytor överallt. Det hade blivit cirkus om ett koppel hundar skulle lägga sig i växtfärgningen.



En stor båt ger sig av mot Motala hamn.



Herr kråka poserade så fint uti hagen.



Harry har hittat en ytterst intressant luktfläck och lägger sig demonstrativt ner och markerar att han tänker hålla på och nosa ett tag till.



Klosterkyrkans och Vadstena slotts välbekanta siluetter.



Kalvar på dagis. Dom går två och två med dom bruna på vänster sida och svarta på höger.



Ordning i dagiskön.



Nu kommer vi in i stan snart och passerar koloniområdet Klosterängen. Där har någon snäll person satt en vattenskål märkt "till hunden". Mina hundar låter sig väl smaka vid vattenhålet.



Någon hade lagt ut en hel rad med roligt formade morötter och rödbetor på sitt land. Denna rödbeta var gigantisk! Snart nådde vi fram till bilen vid kyrkogården igen efter att ha strosat runt några timmar.

2 kommentarer:

  1. Kul med växtfärgning, även jag har provat detta men det blev inte mycket mer än så tyvärr! Och Vadstena är ju fantastiskt! Ska pilgrimsvandra dit nästa år i glada vänners lag så det kommer att bli härligt för själen!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Oh fantastiskt Nina med pilgrimsvandringen. Jag har pilgrimsvandrat två gånger utmed leden kring Vadstena med andakter och måltider ute i det fria – själen mår verkligen bra av det. Vadstena är ju ett centrum för pilgrimer från alla världens hörn. Det är underbart att vandra med hundar där också men då är det en annan typ av andakt – bra för själen det med.
    Kram Olga

    SvaraRadera