torsdag 29 september 2011

Traska runt i Vadstena

Det var premiär för höstens högläsning på äldreboendet. Jag läser högt för ett fantastiskt härligt gäng äldre pensionärer mest damer men idag var tre herrar närvarande. Det blir alltid livliga diskussioner efter läsningen och de gamlas egna berättelser från gamla tider eller nutid avlöser varandra. Jag blir lycklig av att läsa för denna tacksamma, genomkloka och engagerade grupp människor.

Det vackra höstvädret inbjöd till lång promenad med hundarna kring Vadstenas hamn, strandpromenaden och Slottsmiljön. Hundarna hade sovit i bilen medan jag läste och drack kaffe.







Hundarna har fått syn på en husse med en jättehund av obestämd ras som närmade sig. I detta ögonblick förbereder dom sig på att skälla ut nykomlingen som inte skulle gå här enligt mina hundars förmenande.
Hundmötet gick bra trots allt på den smala piren för jag kastade ut lite hundgodis att leta efter.





Den långa piren med gästhamn och den gamla fyren längst ut.



En liten ångbåt ligger förtöjd i vallgraven som omger Vadstena slott.



Förbindelsen mellan Vättern och vallgraven










Stenmuren utmed motsatta piren bjuder på intressanta dofter.



En spännande håla att undersöka. Kanske bor här en mink?



…mmm…den här gamla ihåliga stubben kan gömma allehanda godis eller hur?  Greta och Harry samarbetar kring undersökningen av stubben. Vi traskar vidare till solen går ner och åker sedan till Olle för en språkstund och för att tända nya ljus. En helmysig eftermiddag i Vadstena är till ända så nu väntar kvällsmålet hemma i Motala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar