tisdag 27 september 2011

Teaching class…

…temat på de avslutande dagarna på Hundens Hus i Stockholm. Två tuffa intensiva dagar har det varit för Märta-Mai och mig men oj så nyttiga främst för mig som fått träna att både lära in ett nytt moment med en annan hund än min egen och samtidigt bli instruerad av en kurskamrat och alltid lika alerta och kunniga lärare Cilla och Lotta. Jag fick också instruera en kamrat som skulle lära in ett nytt moment för Märta-Mai. Det nya momentet/konsten var att hundarna skulle "sitta och snurra runt utan att lyfta rumpan". Det jag lärt mig av detta är många saker t ex, det finns inte bara ett sätt att lära in på, ett tillvägagångssätt passar inte alla hundar + att jag fick många insikter om mig själv och mitt eget agerande i träningssituationer. Lite tungt och jobbigt låter det när jag med få ord ska försöka formulera vad vi varit med om så min sammanfattning blir – en alldeles fantastiskt lärorik och rolig kurs. Vi fick händelsevis träffa och lyssna en stund till "gurun" Bob Bailey som var i Stockholm tillfälligt på sin väg hem till Texas, USA. Alla som sysslar med klickerträning vet vem han är. Han berättade de mest fantastiska anekdoter om inlärning och djur från sin otroligt långa erfarenhet bl a, om användandet av tränade djur inom underrättelsetjänsten. I Sverige kommer  han att hålla sin sista kurs/camp  – Chicken Camp – under nästa år. Då får man lära sig att träna höns att utföra allehanda konster – vilken utmaning! Eller hur!!

Jag är så otroligt stolt och glad över min lilla Märta-Mai som sköter sig strålande i undervisningssammanhang och i sociala situationer i storstaden i mötet både med nya människor och andra hundar.

De andra älsklingshundarna då? Vem tog hand om dom? Jo husse en av dagarna och så min kära vän Ingrid som inte räds att vara hundvakt åt tre av mina hundar tillsammans med sin egen lilla Stina den andra dagen. Både husse och Ingrid får lov att ställa om i sina arbeten så Harry, Violet och Greta får bästa tänkbara omsorg när Märta-Mai och jag drar till storstaden. Utan den hjälpen – ingen kurs för Tantolga.



Ingrid badar med lika badtokiga Märta-Mai, Violet, Stina och Harrry. Greta gillar inte att doppa tårna i böljan hur blå den än är.



Kolla mitt färska diplom.



3 kommentarer:

  1. Stort grattis till diplomet!! Hoppas innerligt att den här kommentaren kommer fram som den ska, har skrivit några nu men de vill inte riktigt ända fram... Hoppas vi ses på söndag! Ha det gott!!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Tack Nina! Jag kommer på söndag om allt går som jag vill och jag hoppas verkligen att vi ses då. Det blir sista whippetloppet för i år för våra duktiga tjejer Scilla och Märta-Mai. Efter KM får vi fira deras färska licenser med smörgåstårta på klubben såsom traditionen bjuder. Kram Olga och hälsa gänget därhemma hos er!

    SvaraRadera
  3. Grattis Olga!!!!
    kram Ingrid o Stina

    SvaraRadera