torsdag 7 juni 2012

Motala maraton

Så många dagar har jag slitit i bilen många många mil och hundarna med mig. Idag hade jag möjlighet att låta bilen stå. Hundarna och jag gick ut för att turista i vår egen stad och vid ett tillfälle kom vi till en "blindtarm" på grund av blivande dubbelspåret. Omvägen hem tog minst en timme och till sist hade vi varit ute 4,5 timmar med bara en liten paus för glass.


Det byggs en bro över Motalaviken…






…södra delen av bron…



…bron från södra delen ska "lanseras", dvs skjutas fram till norra delen till höger.



Ett ungt par som varit framme och kollat på brobygget. Roade mig med att ändra på vitbalansen vilket jag inte skulle ha gjort för sedan spårade färgen ur så alla mina bilder från hela maratonpromenaden fick sk. "rödstick". Vissa bilder har jag korrigerat färgen i efterhand medan andra förblir rödstickiga.







Vi gick utmed Göta Kanal-banken.





Vi mötte ett par damer som kommenterade min kamera och berättade en solskenshistoria som jag borde fått tillfälle att dokumentera. De berättade att de vid Borenshults slussar bevittnat ett drama med en skrak-mamma med två ungar på ryggen som hamnat i fällan i andra slusstrappan. Den gulliga slussvakten slussade då ner mamman med ungarna hela vägen ner till sjön Boren och till friheten.



Hundar på väg.



Harry tog alla tillfällen till en slurk vatten.







Några killar på andra sidan kanalen.



Gångtunnel under en bro.



Några sjöbjörnar på Göta Kanal.



Vacker whippet i gräshavet…



…hej…!



Sädesärlans ungar softar på en brygga.



Mamman håller noga koll på oss.



Andmamma med ungar där minst fyra ungar är ljusgula. Dom paddlade på i en stilla damm bredvid kanalen.



När vi nådde Motala hamn på hemväg var tant Olga ganska hungrig så det blev en glass som hundarna ville smaka på…



…ummm, glass är gott.



Flickorna utanför nya glassboden.



Blir det månne mera glass?



Motala stad rustar sig som bäst för den stora cykelfesten. Först Tjejvättern, sedan Halvvättern och sedan den stora Vätternrundan. Motalas befolkning fördubblas nästan när alla cyklister invaderar staden.

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du tagit på långpromenaden! Ser verkligen somrigt ut på alla sätt och vis. Motala är verkligen en vacker stad med allt vatten runt omkring oss med Motala Kanal, Motala ström, Vättern och Boren. Man är allt lite bortskämd på så sätt.
    Kram kram
    Marie och Whippetligan

    SvaraRadera
  2. Visst är vi bortskämda! Motala är en pärla vid Vättern. Vi ses! Kram Olga

    SvaraRadera