torsdag 28 juni 2012

Luftvärnsattacker

Jag skulle bara gå till en brevlåda som tömmer efter 14.00 och det är inte nästgårds nu för tiden. Med brevet under armen och två whippet i koppel började jag promenaden mot lådan. Den första attacken blev vi förvarnade innan av en dam som varit utsatt. Så tokigt det blev, för en måsunge sprang och vimsade framför oss och hela tjocka måssläkten försvarade Knut som jag snabbt döpte ungen till. Vi blev attackerade från luften och vid ett tillfälle fick jag en smäll i huvudet av en måsvinge. Vi travade snabbt så långt från ungen som vi kunde och såg hur den små-sprang rakt mot en stor väg med tung trafik. Usch vilken farlig tillvaro men jag såg hur måsarna motade in ungen mot ett industriområde i stället för att styra ut på vägen. Brevet damp i lådan i god tid så nu begav vi oss mot hemmet igen men tog en annan väg. Tror ni inte en skata tog fart och flög rakt emot hundarna och se där fanns en liten skatunge som tiggde mat av en annan vuxen skata. Efter ett tag skulle vi korsa en väg och vad fick vi se? Jo en kråkunge satt mitt i ena körbanan och oroliga kråkor flög kors och tvärs över platsen. Ungen Kajsa Kavat verkade paralyserad av bilarna som endera körde vid sidan om eller körde så ungen kom mitt mellan hjulen. Jag kunde bara inte med att se eländet så jag band hundarna vid en stolpe och gick rakt emot Kajsa Kavat som inte var så kartig och under full flygattack lyckades jag skrämma kråkflickan från vägen. Vi tog en lugn väg genom ett bostadsområde och där mötte vi en strandskata som sprang underligt framför oss utmed en husvägg och varför gjorde hon det? Jo plötsligt såg jag hennes unge en bit bakom henne så hon ville antagligen locka bort oss för att skydda sitt barn. Jag har aldrig sett en strand-skatunge sååå söt med en lång orange näbb och långa ben. Sedan var det dags för nästa möte med en betydligt större måsunge, Niklas som ändå inte var flygfärdig och släkten cirklade högt i skyn. Inte helt ofarligt att gå och lägga på brev i dessa tider.


Är luftrummet säkert här hemma?



Bäst att ha en antenn uppe för säkerhets skull.



Vill du ha en puss Vajjan?

2 kommentarer:

  1. Ja man får passa sig när man är ute nu! Sniff och jag har blivit attackerade flera gånger av måsar när vi är ute. Lite kul ändå att du fick se så många olika fågelungar :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha, vilken dråplig promenad:-). Skönt att du kom undan utan ännu grövre attacker. Tänk att fåglar värnar så mycket även dom om sina små ungar.
    Kram Marie och Whippetligan

    SvaraRadera