måndag 13 augusti 2012

LC-stjärnor

Oj, vad fint det gick för många hundar inklusive Märta-Mai på LC-träningen igår. Flera hundar klarade sina licenslopp och Märta-Mai agerade stödhund till två andra tikar Nizette och Zorba. Jag lyckades få till en tjuvstart genom att jag släppte MM för tidigt. Jag vet inte vad som hände eller vad jag gjorde men MM flög iväg efter trasan och då släpptes den andra hunden också. Allt avlöpte på bästa sätt med ett i övrigt strålande lopp.

Träningen ägde rum i Strångsjö på Bronäs gård som ligger i skogen men just där gården ligger är det öppet med böljande fält runt omkring.


Gårdens djur trivs i sin mysiga miljö.



Maten ligger staplad och färdig.



En av ankorna var på rymmen och frotterade sig med alla besökande hundar.



Hönsen är pigga och nyfikna på allt stoj runt kring deras hemvist.



Den vackre hjorthunden ropar på matte att han vill komma ut på fältet och springa.



Han har upptäckt de två salukis som gör sitt bästa att få fatt i trasan. Jason i röd tröja blev klar med sin licens igår medan den beige Garwen är mera garvad i Lure Coursingens konster.



Äntligen dags för den gigantiska hjortens lopp!



Några andra giganter tittar på.



Jason på promenadtur med sin kompis.



På Bronäs har dom fullt upp i valplådorna. Nio små underbara whippetvalpar har nått fem veckors ålder och de är halvsyskon till Märta-Mai. Kolla den främre tiken för hon är mycket lik Märta-Mai som valp. Hennes storebror är en otroligt tjusig kille redan nu!



Aktiva som sjutton är alla nio så det är bäst att sitta still i valphagen och se upp vart man sätter fötterna.



Flera av dessa sötnosar, barn till två duktiga Lure Coursinghundar är till salu. Några av dom ska bli norrmän och har sin framtid utstakad på LC-banorna internationellt om deras blivande ägare får sina drömmar uppfyllda.



Mycket bus och brottning blev det medan vi var där. Den tillfälliga golvbeklädnaden yrde runt valparna i deras framfart. Kändes faktiskt som att befinna sig i stormens öga som den lämpliga rubriken antyder. Den lilla tiken just nedbrottad av brorsan är som att se Märta-Mai när hon var liten och brottades med Harry.



Se vilket fint och piggt uttryck! Vem vill inte dela sitt liv med den valpen??



Så in i nästa rum och de tre veckor gamla galgo esopanol-valparna. Oemotståndliga och nyvakna. De är något större än whippet-valparna trots att de är yngre men det är ju som det ska.



Vi vill upp ropar dom och var är käket!? Två av dessa valpar den svarta hanen och den brindlade tiken är till salu. Jag var tvungen att åka annars hade jag nog blivit sittande i valphögen som sedan fick komma ut i köket allihopa. Jag hade lovat katthussen att komma förbi och det var nog räddningen annars hade jag nog bokat en liten "rackartuss". Jag är så imponerad av alla hundar på Kennel Hot Isle som umgås i godan ro med varandra, vuxna hundar som små valpar.

6 kommentarer:

  1. Himla mysigt det såg ut! Så himla synd jag inte fick ihop de o kunde va med. Hoppas verkligen jag kan haka på nästa gång. Tror Sniff skulle gilla de!

    O dedär valparna. Ojojoj så det suger i magen! Jag hade nog kidnappat dendär brindletiken på en gång. Så underbart söt! Ne fy så valpsugen jag blev nu, det här var ju förfärligt farligt ;)

    Nu ska Sniff och jag in till Linköping på dejt med 2 whippets o 2 salukis! Får se hur stojjigt det blir. Ska försöka ta lite bilder :)

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni hade kul i Linköping. Jag håller med – himla synd att du och Sniff inte var med på träningen men det kommer flera tillfällen. Ibland får man inte ihop allt som man vill göra och ni hade säkert jätte-mysigt på kalaset! Valpsugen? Ja fy attan säger jag bara! Finns det någon bot eller förebyggande?

    Hoppas du fick några bilder från det spännande mötet i Linköping! Hälsningar
    Olga och sötaste Märta-Mai

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm det är så himla kul o få se hundarna springa och träffa nya hundtokar :)
      Haha ne inte vad jag vet. Men det skulle nog behövas. Valpar är alltför farliga ;)

      Tyvärr inga jättebra, min kamera är inte riktigt som den ska och jag hann inte med, för ujj vad det gick undan! Men ska se om jag kan få upp de jag tog iaf. En av tjejjerna som var med tränade visst en del LC med sin lilla tik som liknade MM. Loppan tror jag hon kallade den? Hon skulle visst på LC idag och tyckte vi andra skulle hänga med. Vi får väl se :)

      Radera
  3. Här kommer de få bilder jag fick ihop igår.
    http://s954.photobucket.com/albums/ae30/Littlem_01/Vinthundstraff%2013%20%20aug%202012/

    SvaraRadera
  4. Men vilka fina fartiga bilder du fick till! Inte lätt att fånga våra fartvidunder i flygande flänget. Så kul ni verkar ha haft det!!!

    Undrar om inte MM-look-alike-hunden tränar i Norrköping. Jag minns inte vad hon kallas för. I kväll är det race-träning i Norrköping igen men jag åker inte dit men kanske nästa tisdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo några vart ok. Tyvärr är min kamera inte helt ok efter det kom fukt i den för några år sen. Inte kommit mig för att lämna in den fast jag borde.

      Det är en tjej i Borensberg som har henne. har för mig hon sa Loppan till den tiken? Och jo de tränar i Norrköping :) Hon tyckte vi andra skulle haka på dit idag, dock hade jag fullt upp med annat så jag blev hemma.

      Radera