fredag 1 oktober 2010

Betongkonsten

Mitt första försök i betongens sköna konst föll väl ut tack vare mina proffsiga vänner som kunde tipsa om hur jag skulle göra och tänka. Tänk tvärtom sa Lotte. Pensla med olja först sa Mari. Ta mera betong sa Ann-britt. Till mitt fina fågelbad använde jag två kakformar som jag köpte på loppis för 5 kronor styck.

Originalet och kopian i betong. När man vill göra en skål av ett blad gäller det att göra en liten kulle av sand att lägga bladet på. Sedan läggs betongen ovanpå bladet. På mitt betongblad fastnade den grova sanden kring kanterna – en oväntad effekt.

 Bladskålen med "frostade" kanter från sidan.

Här har jag gjutit in stensöta i betongen och använt en annan kakform med lägre kant än den jag gjorde fågelbadet av. Jag kommer att använda den här formen till att göra flera "trampstenar" men med andra bladmotiv på. I morgon blir det nya bilder på hundarna lovar jag härmed efter denna egotripp i trädgårdskonst. Klicka på bilderna för att se mera detaljer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar