onsdag 9 mars 2011

Lugnet på ytan


En lång promenad i solskenet gjorde matte matt så lite vila på en bänk var av nöden… Violet gnydde och hade ingen ro så vilan blev kort. Väl i hemmets lugna vrå byttes gnyendet ut i "hundgråt" och mera oro. Ett samtal till akuten, Valla Djurklinik i Linköping, och dom ville vi skulle komma in. Violet lugnade sig och gråten upphörde så när vi kom fram gick det inte att finna något fel på hunden. Frisk som en fisk – kanske ändå att hon inte vill belasta vänster sida – stor undersökning av muskulatur och leder, temp, hjärta, skelett – ordination, vila och smärtstillande. Idag har Vajjan ont i magen – samtal till kliniken – ordination, svält och vila – i morgon försiktigt små portioner kokt ris och kyckling – inga långpromenader – inget smärtstillande (kan framkalla magproblem). Tänk om hundar kunde tala!  Vad ska man tro? Ska jag vara lugn? Är det muskelvärk eller magvärk? Avvakta, avvakta, avvakta. Ta det lugnt, lugnt, lugnt! Något står inte rätt till med Vajjan för jag känner min hund och man kan se på hennes uttryck på bild tre att det är något som påverkar henne – hon har ont.

2 kommentarer:

  1. Nej Olga! Nu får det vara nog med otur och sjukdomar på Bruksgatan! Jag hoppas Vajjan får ett snabbt kurerande vad det än är som trycker vackra flickan. Ge henne en kram från mig och hälsa god bättring!
    Förresten - jag har bokat ridhuset tre söndagar i rad mellan klockan 13 och 14. (Ridhuset vid Oxelgården, Djurkälla). OM du är intresserad av att komma dit och släppa dina vovvsingar så finns det ju tid för det oxå. Jag tar med mig några åt gången och tänkte kicka lite boll eller dylikt. Så då vet du.......
    KRAM Marie

    SvaraRadera
  2. Hejsan Marie! Jo Vajjan verkar lite piggare men det är lite konstigt att hon får ont i magen efter mycket motion. Jag avvaktar och gläds varje minut när hon är sig själv och verkar smärtfri. Jag kanske är för fånig när det är något med hundarna och kontaktar veterinär lite för fort. Jag tränar mig på att avvakta.

    Jag och Märta-Mai kommer gärna och kastar boll i ridhuset men jag vet inte vilket ridhus du menar.

    kram Olga

    SvaraRadera