tisdag 22 mars 2011

Trött som ett ras…

…efter två trevliga dagar på Hundens Hus i Stockholm. Märta-Mai och jag tänker fördjupa oss i klickerträning. Märta-Mai är så trött så trött och jag är lika trött så trött efter att kört hela vägen hem och hämtat upp de andra Violet och Greta på vägen. Harry är kontorshund igen eftersom Violet går in i sin andra löpvecka och då blir Harry så trött så trött.

Ett uppiggande möte var det dock i söndags då vi fick besök av två små killar – Kalle snart fyra år och lille August knappt två tror jag. Kalle ville prova husses trummor med pedaler så han steg upp redan klockan sex på söndagsmorgonen och började förbereda med att baka en kaka till husse att bjuda på som tack för trumlånet. Pojkarna hade också med sig sin mamma och hunden Zorro.


En liten söndagspromenad ned till änderna blev det och där Zorro bekantade sig med alla nya lukter i Motala. Inte dumt tyckte han. 


Snart dags för eftermiddagspasset på Hundens Hus. Vi är 10 deltagare med respektive hund som samsas i källarlokalen. Ordinarie lärosal i gatuplanet är under renovering. Märta-Mai tyckte det var läskigt att gå in till kurslokalen första dagen men andra dagen sprang hon mot dörren. 

Djurlivet i staden sent i mörka kvällen är extraordinärt – konstiga fåglar som uppför sig konstigt. Vi såg ett slagsmål mellan två koltrastar och de var helt upptagna av att slåss så de brydde sig inte om att MM och jag stod bara en halv meter ifrån dom. Fåglarna slogs på marken sedan flög dom upp en bit och rakt på varandra så dom ramlade ner igen. Jag har aldrig sett något liknande. Innan vi kom hem till vår port uppenbarade sig ett gäng vildkaniner rakt framför nosen på Märta-Mai som blev helt vild förstås – jaktlusten slog till med full kraft – ett eldorado som kan få det att vattnas i munnen på vilken whippet som helst. En granne berättade i morse att det ursprungligen är tamkaniner som släppts ut och som har förökat sig och har nu bildat en koloni i parkområdet. Jag vet inte vad jag ska tro men orädda för både människor och hundar var dom definitivt. Nu ska jag gå ut sista kvällsrundan med whippettjejorna och till sist bejaka min trötthet.

1 kommentar:

  1. Roligt att gå kurs! Scilla ska gå på hundläger i sommar och då får hon ta med sig två människor. Vi får se vilka som blir de lyckliga tu.. Ska försöka låna en hund till så att hela fam Uggla kan följa med hundarna på roligheter... Har kollat lite på olika kurser som de har på Hundens hus verkar skoj tycker jag. Ska nog spara ihop lite slantar, anmäla mig och packa in hunden i bilen!
    Kram Nina

    SvaraRadera