tisdag 15 mars 2011

Vintern viker undan…

…nya tider stundar. I Östergötland är det vår enligt definitionen – medeltemperaturen har varit över 0 grader 7 dygn i rad. Jag åkte ner till stugan för att byta jord på övervintrade pelargoner och vattna på blomstren som nu fått komma ut i ljuset.


Lilla hamnen är helt snöfri


Greta idkar nosarbete hennes specialitet på gott och ont


Vajjan löper första dagen och är mycket gladare och piggare. Hon balanserar på smal kant.


Märta-Mai spanar från hög höjd


Isen ger sig för därute är det öppet vatten



3 kommentarer:

  1. ÄNTLIGEN!! Sköna vårbilder, om ett kort tag kanske det går att få lika vårliga bilder även härifrån. Det är strålande vackert väder här idag och vi ska strax ut på långpromenad. Om det funkar att gå det vill säga för det är tjock glansis på vägar och trottoarer...
    Kram Nina o Scilla( som oxå vässar klorna...)

    SvaraRadera
  2. Tjenare sa våren, som kom av sig på skam idag. Åtminstone här i Norra Östergötland! I natt kom det 30 cm snö, så gissa att jag blev "ILSK" när jag öppnade dörren klockan 06:30 i morse!
    Det var bara att plocka fram snöskyffeln som jag så optimistiskt ställt undan i garaget, och börja skotta - vilket tog mig ca en timme innan jobbet. Därtill en rejäl vurpa då mina Ice-bugs-dojjor står på jobbet (där dom inte gjorde någon nytta i morse direkt).
    Men men - vi ska ju få mellan 10-15 plus nu i dagarna framöver och jag LÄNGTAR efter att detta vita elände ska lämna Västanvik nu.
    Kramar i massor.
    Ps. Har - förutom chi gong kursen i Medevi framåt sommaren även fundering på att köra ett "drej-pass" vid Medevi Krukmakeri oxå! Låter det som något du skulle vilja oxå? Monica på jobbet och jag ska testa på och jag tänkte direkt på dig om du också ville haka på? Och du kanske vet någon mera oxå som vill testa.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Ja tjenare säger jag också. Kom hem från Stockholm där vägarna var torra som snus till hela uppfarten täckt med 3 decimeter snö. Jag var tvungen att skotta för att överhuvudtaget kunna köra in bilen och då har jag fyrhjulsdrift och superstora däck på bilen. Snöovädret började för mig utanför Järna och höll på till jag kom till Norrköping – ingen höjdarresa precis. HM landade i NY i kväll iklädd vinterstassen. I NY var klockan 14.00 lokal tid och det var 24 grader varmt. Gumman Tö och fröken Vår utkämpar sin kamp mot kung Bore och de kommer att vinna i år också men kampen böljar fram och åter som vanligt i mars april. Jag kommer gärna på drejpasset – när blir det? Kram Olga

    SvaraRadera