onsdag 30 mars 2011

Meningen med att ha hund

Nu har jag läst färdigt boken"Zelda och meningen med att ha hund" av Åsa Nilssonne med foto av Ulla Montan. Åsa är psykiater och professor i medicinsk psykologi och författare. Åsa beskriver sin längtan att skaffa hund och väljer till slut att köpa valpen Zelda, en kinesisk nakenhund. Författaren har i boken kommit fram till att det finns ett stort antal meningar med att ha hund; citat, "Även jag har förändrats under den här tiden. Jag har blivit mera ödmjuk, gladare och mindre självupptagen. Zelda har hjälpt mig att släppa det gamla och engagera mig i det nya. Hon är en alldeles förtjusande medarbetare i det artöverskridande relationsprojekt vi har tillsammans". Zelda har en egen blogg http://valpenborderline.blogspot.com.


Artöverskridande relationsprojekt håller vi på med hela tiden hundarna och jag. Det är så fantastiskt att dels vara delaktig i projektet och även ha förmånen att ha rollen som observatör.


Lek är centralt i relationen: Märta-Mai leker själv i trappan med bollen – springer upp


Släpper ner bollen om och om igen. Det verkar nästan som hon gör en uppvisning för sin matte.


Så fortsätter hon att nojsa med bollen i stora sängen.


Grrrrr  MM får "spelet".


Märta-Mai skojar inför kameran.


Pustar ut och och funderar på nästa lek. 


"Jaha vad ska jag hitta på nu då?"


"Ska jag posera så här? Är det det du vill matte med kameran?"


Uppvisningen var inte bara för mej utan för idolen Violet som jag antar att MM ville få med i leken.


Sötnosen Greta ligger på hallmattan och hon vill ut på runda – så hej då för den här gången.  








3 kommentarer:

  1. Go kväll Olga!
    Vilken otroligt bra skärpa du får i dina bilder!
    Fina bilder på fina goa hundar får vi njuta av idag!
    Tack Olga för allt ditt "ögongodis" på din blogg!
    Vårkramar från Anncie och co.

    SvaraRadera
  2. MEN så mycket vackra bilder och roliga kommentarer jag har missat när jag varit upptagen av min valplycka! Men desto mer hade jag att njuta av nu i stället... ;-) MM är SÅ söt när det bara LYSER bus i ögonen på henne!!!

    Hälsningar från Carin, Perla och Luna!

    SvaraRadera
  3. Visst är det sant att man växer som människa tillsammans med sin hund!! Det är oxå kul att se hur hunden anpassar sig och försöker kommunicera på människors sätt! Scilla ler med ena sidan av munnen och svarar så fint om man suckar eller säger mmm... Lycka är att ha en hundvän!!
    Kram Nina

    SvaraRadera