söndag 14 augusti 2011

De e mycke nu

Oj vad förkyld jag var och kanske är lite grann fortfarande. Det var sååå nära att SM-start för Märta-Mai inte hade blivit av. Sjuk som ett ras var jag torsdag och fredag men lördag morgon klockan 06.30 startade jag från Motala med Märta-Mai och packad husvagn. Hela SM-helgen i Västerås har jag klarat mig bra hälsomässigt fast jag kunde inte sjunga med på kvällen vid den stora festligheten som Västerås-sektionen anordnat. Hela tävlingen var verkligen bra ordnad och genomförd alltigenom – Hejja Västerås!

Så trevligt att åka på tävling och umgås med whippetvänner. Det är så mysigt att hålla ihop med de från hemmaklubben och även nya som man får kontakt med. MM och jag bodde grannar med en Axrace-hund från Kalmar och några som hade hundar från Magic Color och så deltagarna från Norge som hade en jättefin tik från Kennel Courtborne. Göran var starter till Märta-Mai i samtliga lopp, tre på  lördagen och två på söndagen så nu är han Märta-Mais favoritmänniska. Tiderna på SM var inte av denna världen för det var uppenbarligen något lurt med tidtagar-utrustningen. Många hundar fick tider under 9 sekunder. Märta-Mais bästa tid, i försöksheat 1, var på 9.43 sekunder. Semifinalen sprang hon i heat 1 i E/F-klassen och det heatet vann hon den lilla rackaren med en knapp marginal. Finalen blev därför i E och där kom hon trea på tiden 9.66 sekunder. Märta-Mais duktiga syster Milou vann sin final på tiden 9.18 sekunder. Göran och Katarinas hundar Zimon, Ozzy och Tarzan placerade sig alla tre i hanarnas A-final – otroligt kul!!! Zimon vann allt med god marginal och Tarzan kom trea och Ozzy fyra och tvåa kom Gibson från Karlstad. Gibson, Tarzan och Ozzy kom väldigt tätt så dom var i princip lika snabba men för första gången slog Tarzan brorsan Ozzy. Eftersom jag inte är så bra på att ta reda på tider så minns jag inte vilka tider dom hade tyvärr för jag rycks hela tiden med i glädjen över fina lopp, oskadade hundar och bra placeringar. STORT GRATTIS TILL ALLA DUKTIGA OCH GLADA HUNDAR!!! Extra GRATTIS till Zimon SM-vinnare 2011 i whippet-race. Naturligtvis GRATTIS till tiken Wheezy Wind´s Hembra som vann SM 2011 och hennes matte Mia.


Alltså, så lite foton jag tog på SM men här är en "gropstudie" och jag tror det är den norska tiken i mitten.



Andra dagen idag användes en ny tidtagarutrustning som lånats från rundbanan och då fick man med målfoton. Jättekul tycker jag. På bilden är det den hunden med svart täcke som vinner en semifinal med knapp marginal och det är, ja just det, min egen lilla Märta-Mai.



…och här då? Här vinner Zimon sin semifinal i A-klassen heat 1 och med betydligt större marginal till de övriga tre som nästan klyver mållinjen i en klunga.

Som sagt, mycke nu, för jag håller som bäst på att packa till klickerkursen i Stockholm måndag och tisdag. I morgon blir det tidigt igen för vi startar klockan 06.00 från Motala. Jag återkommer till SM med bilder jag ska få framöver ifrån D som tog många bilder på Märta-Mai på SM. Denna smått osammanhängade rapport beror på att det är mycke nu. Godnatt om ett tag!

2 kommentarer:

  1. Grattis till väl genomförd Sm-helg!! Njuter i fulla drag av fina foton som vanligt! Snigel, Harry, whippar, död skalbagge... Livet är fullt av små dramer...Det är väl just det som gör det värt att leva!
    Kram Nina o svansvift från Scilla

    SvaraRadera
  2. Grattis till duktiga Märta-Mai's debut i SM!
    Tiderna raktigenom den här SM-helgen är nog bara att skrota, för det verkar som inte ens söndagens tidtagning fungerade som den skulle.
    Var rädd om dig och stressa inte nu om du är förkyld! Jag såg att du ringt, men jag har haft fullt ös medvetslös här hemma och varit på brunnen några timmar i kväll för avtackning av orkestern och årets sista grötlunk med lite extra firande kring det.
    Kram Marie

    SvaraRadera