onsdag 31 augusti 2011

Violet överraskar

I kväll var det dags för kursstart. Violet har börjat Agility/hinderbana-kurs i Fivelstad utanför Vadstena.



Violet har just klarat "Labyrinten" som syns i bakgrunden. Det var första gången Vajjan provade på hinderbana och agility men hon klarade saker jag absolut inte förväntade att hon skulle göra. Jag började träna hinder på allra enklaste nivån men det visade sig att Vajjan klarade mera än så. Hela kvällen gjorde hon mera än jag förväntat mig. Vi har varit på kurser tidigare och hon var min egen projekthund på hundinstruktörs-utbildningen så det är nog den träningen och rutinen som gör att hon lär sig snabbt. Lite har vi tränat hemma i trädgården också när andan faller på och jag plockar ut agilityhinder och sätter upp dom. 



Exempel på några hinder på nya banan. Hindret i förgrunden fungerar som en vagga i sidled (pålarna som ligger i tas bort då) där hundarna kan träna balans. Det som är bra på kursen är att instruktören lägger in lydnadsmoment i samband med hindertagning framför allt "sitt stanna kvar" och "inkallning". Vår instruktör är väldigt kreativ och hittar på olika sätt att ta ett hinder på, allt utifrån varje hunds förmåga och potential. Humor och kunskap i skön förening och alla trivs och har roligt.



Agilityplanen är inhängnad och där inne tränas en hund i taget så man kan jobba utan koppel. Idag fick vi träna på olika kombinationer av hinder med tonvikt på "tunneln" och "hopp".



Solen har sänkt sig bakom trädtopparna och det blev mörkt fram på slutet. Här är en kurskompis in action på planen.



Alla härliga aktiviteter anordnas av Alpanessas hundtrivsel och friskvård där vår instruktör också ger ut en liten tidning "HUNDTRIVSEL-nytt". I det senaste numret figurerar Harry och jag från hundtrivlsekvällen i slutet av maj i år. På fredag kväll är det ny trivselkväll och Harry och jag har ju lite att försvara då. Vi får se om vi deltar för på lördag morgon börjar whippet-racetävlingen i Norrköping så Märta-Mai och jag ska vara på plats tidigt. Husse tycker att Harry och jag ska gå och försvara segern från förra gången. I Rallylydnads-cupen kom vi 6.a tror jag och det berodde på att jag slarvade men Hinderbana-cupen vann vi. På bilden ser ni Harry och mig i full koncentration i ett rallylydnads-moment och med tävlingsnerverna under kontroll. Om ni vill veta mera om Alpanessas kursutbud så gå in på hennes hemsida http://www.hundtrivsel.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar