torsdag 4 augusti 2011

Vättern kors och tvärs


Här sitter jag på berget och väntar på segelbåtarna som tävlar i "Vättern kors och tvärs". De seglar från Jönköping till Hästholmen första etappen. Andra etappen går från Hästholmen till Hjo och den tredje från Hjo till Askersund.



Ungefär samma vy fast tagen 20 februari i år fast då satt jag och väntade på långfärds-skridskoåkare.



Idag är en annan dag och det är sommarvärme. Hundarna och jag har badat flera gånger men vattnet är 18 grader bara. Vättern är kall på sina ställen.



Här kommer den första båten alldeles ensam…



…några till…



…ett stort gäng närmar sig.



En vacker syn är det som är svår att fånga på bild. Dom seglar inte så nära stranden i år och är mera utspridda. Ingen har spinnaker som andra år när de har segel i alla de färger.



Jag förflyttade mig upp till hundarna på verandan och då kom den här båten ganska nära…



…och gjorde ett slag…



Det gäller att inte segla på varandra när dom ligger så tätt.



På eftermiddagen fläktade det skönt så jag tänkte ta långpromenaden då och det började bra med fotografering av en Blåklint vid vägkanten. När det är varmt brukar vi ta långis på kvällen så vi kommer hem precis innan solen går ner.



Vi fortsatte inåt land och det började bli riktigt hett att gå så jag stannade och fotograferade ett Baldersbrå…



…och en lysande röd Kornvallmo men nu…



…sa hundarna ifrån –" det är för varmt matte" så jag vände faktiskt om hemåt igen.



Oj då, en hare!??



Harry kom ikapp haren och tog ett tag om strupen och tänkte bi…a! Nej det är bara på skoj!



Märta-Mai kom först till bollen så det blev lite fotboll innan vi gick hem och bälgade i oss vatten allihop. I morgon förväntar jag mig antingen solhatt eller regnrock för himlen är klar över Vättern men molnen hopar sig över Hjo.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar