onsdag 17 augusti 2011

Stockholmsdagarna

Jag och Märta-Mai håller på att utbilda oss i klicker-träningens sköna konst och har gått på kurs i dagarna två. Första dagen hade titeln Match to Sample. I korthet går det till så att man ställer fram två föremål framför hunden varav ett finns i två identiskt lika exemplar och ett är, vad man kallar neutralt. Hunden ska vara sittande eller stående i sk. "startposition". Tränaren, jag i det här fallet, har en kopia av det ena föremålet bakom ryggen. Jag tar fram det som jag har gömt bakom mig och visar för Märta-Mai och när hon tittar på det jag håller i handen så säger jag "hitta" samtidigt som jag gömmer föremålet igen. Märta-Mai går då fram och markerar kopian, alltså den som är likadan som den jag visade. Hon ska markera genom att dutta på föremålet med nosen. Märta-Mai kom till steget före slutresultatet då jag ännu inte ställt ett neutralt föremål bredvid det rätta. Hon klarade momentet fint och blev redo att ta nästa steg att välja rätt föremål av två möjliga. Inspirerad som jag var provade jag hemma på kvällen att göra sista steget. Tro det eller ej men HON KAN DET!! Min duktiga lilla skrutta hon gör det! Hon markerar rätt föremål! Det är en konst att börja i rätt ände med träningen för att få det resultat man vill till slut. Så kul vi hade hela den dagen.

Tisdagen var vi i en annan lokal på Ryttarstadion och nu ska ni få höra. Temat för dagen var Clicker Challenge. Vi fick arbeta i två lag och välja en konst/Challenge av sex förslag att träna på och dessutom var en konst den samma för båda lagen. Det ena laget kallade sig för Cirkus Katastrofika och vi kallade oss Cirkus Tjut och Vrål (vårt kom av specifika intermezzon under dagens gång).
Vi började med den obligatorisak övningen: In och ut genom fönstret. Vi tre lagmedlemmar står sida vid sida och våra ben fungerar som slalompinnar. Hunden ska passera allas ben och när den passerat förbi a så ska den springa och ställa sig redo i slutet och när b passerat ska den göra samma sak som a osv. Märta-Mai  klarade den uppgiften jättefint efter en del träning. Nästa challenge kallas: Över och Under. Hundarna skulle helt enkelt gå under en hund och sedan hoppa över en annan. Det behövde inte vara samma hund som utförde båda momenten. Där var fritt fram att använda sin kreativitet inför slutliga cirkusföreställningen. Märta-Mai var så duktig att gå under sin vackra kompis Sussie, Rodesian Ridgeback. Däremot ville hon inte hoppa över varken Sussie eller hennes andre nyfunne vän med det vackra namnet Olle, en helvit Boxer. Dags för cirkus och det blev bra föreställningar vill jag lova. Jag är så stolt och glad över min lilla Märta-Mai så det kan ingen tro. Hon jobbar på och är upmärksam men oj vad trött hon blir! Det härligaste med dag två var att jag såg på MM hur mycket hon gillade båda sina vänner Sussie och Olle. Hon var som ett lyckligt barn som fått nya kompisar. Nu har jag berättat massor men så mycket roligt kräver detta känner jag.


Märta-Mai sitter i utbildningslokalen och väntar på nästa pass efter lunch. Enda fotot från kursen för det är fullt upp hela tiden. Märta-Mai blev trött efter två dagars intensivt klurande men dagen var inte slut…



…för hela familjen hade bestämt att träffa Pompe och Kajsa på Djurgården. Husse kom upp med Harry, Greta och Violet och Pompe visade alla sina smultronställen vid Kaknäs ängar.



Först badet som ligger mitt emot Lidingö där Pompe bor. Han var så stolt och glad att få visa allt kul. Märta-Mai simmar därute efter en stooor pinne.



Här landar hon åbäket till pinne.



Pompe hittade en ännu större pinne som han gick loss på.



Här behövs gemensamma krafter.



Pompe har lagt i överväxeln och forsar fram så svallvågorna brusar omkring honom.



Violet bärgar allt Kajsa slänger i.



Harry räcker ut tungan till fotografen.



Pompe ville visa allt så vi gick på stigar och ridvägar över stock och sten och över ängarna. Här går det undan och Pompe själv blir ohjälpligt efter rakethundarna.



Harry tog i han också.



Jämsides med Märta-Mai.



Kaknästornet från en annan sida än den vi är vana vid.






Vi samlar ihop oss på stigen och vänder tillbaka till bilarna. Färden går till Lidingö centrum där hundarna får mat i bilen medan vi människor äter en riktigt god middag (sent på kvällen) på restaurang Jernet inhyst i en gammal nedlagd järnaffär. I kväll är Märta-Mai en slagen hjältinna min goaste raraste lilla whippet-tjej. Våra andra hjärtevänner snusar också lugnt och i morgon bär det av mot Östergötland och hemmet igen och i morgon kommer bilder från Märta-Mai på SM. Något att se fram emot vill jag redan nu utlova.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar