lördag 24 december 2011

Dan före dan i Yorkan

Så snälla kommentarer jag fått idag är inte vardagsmat precis. One guy said to me:" You have such beatiful hair! May I have your autograph? Merry Christmas lady!" One lady said: " You´r so cute I like your coat". Jag var inne i en hundshop och när jag gick sa expediten till mig: "Enjoy your holiday in New York!" Jag gick och köpte blommor och den expediten kallade mig för Sweetheart hela tiden. Om ni undrar varför jag gillar den här stan så behöver ni väl inte fundera längre på det?



Tantolga blev bjuden på en liten fest hemma hos HMs landlord och fick då lyssna på pianospel av Cloe som hunnit bli 8 år. För två år sedan fick jag höra henne spela för första gången men nu var hon en riktig virtuos på piano så liten unge hon är. Hennes syster Lola 11 år är inte dålig på piano heller. En riktigt trevlig afton med god mat och god musik således.



Amaryllis från blomsteraffären.



Julstjärna även den inköpt hos Sweetheart-tanten på 5th Avenue Park Slope Brooklyn.



Julgran vid Whasington Square.



Så till husses pepparkaksbak på Bruksis. Huset är av keramik och gjort av en annan konstnär än husse. HM och jag ska börja laga julmat till vårt julkalas vi ska ha i morgon (här är det inte 24/12 ännu) men vi har handlat alla ingredienser på Whole Food inne på Manhattan men vi tog taxi hem med kassarna. Taxin var så "skumpig" så HM fick ont i nacken av den färden. Alltid händer det något när man åker taxi. Ha det gott alla och EN RIKTIGT GOD JUL!!

3 kommentarer:

  1. Vad kul det är att hänga med dig vad som händer i Yorkan Olga:-). Ha en riktigt trevlig juldag, för det är väl då ni firar i the big apple....
    Kramar
    Marie och Mibisanar-ligan

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder igen och så kul ni verkar ha! Inte så illa här hemma heller på julafton, som börjar lacka mot sitt slut så att säja. Men ni har ju sex timmar mera kvar. Solen har skinit en del här och temperaturen sjunker sakta så ikväll var det lite isigt på gatorna när jag och hundarna tog en liten kvarters-sväng.

    Tidigare idag hälsade vi på hunden Pompe och hans matte och vi tog en rejäl språngmarch på dom stora gräsvidderna vid Vättern, och därefter fikade vi med typisk lördags-rygga-massäck.

    Vid hemkosten var det så dags för julafton-menyn som denna lite speciella jul fick bli baserad på formatet "Kylskåpsleken". Med lite komplement från gömmorna i frysen kunde hundarna och jag få till en fantastisk meny bestående av ekologiska hamburgare på en bädd av finhackad purjolök, med en krans av ekologiska oliver, Coops nötblanding, ångkokta brockoli-knyten och marinerade getosts-kuber. Som desert bjöds det på nykokt krusbärskräm med Ice Dream riskmjölk och lite fair trade fika med hemmagjorda ekologiska chokladoppade mandelmassehjärtan. En del av dessa blev inte så vackra i formen, så dom fick vovvarna, givetvis då utan den för dom såå giftiga chokladen. Till egen desert fick hundarna grillad kalkonfilé, vilket uppskattades mycket. Jansons frestelse och cancerogena revbensbjäll är klart överskattad som julmeny!

    Jag tippar att nästa blogg-inlägg från tant Olga kommer att handla en del om deras julmeny, nu hann jag före!

    Julklappar har jag också fått, som jag fick packa upp inför Skype-kameran och bland dessa kanske boken ROSA - DEN FARLIGA FÄRGEN av Fanny Ambjörnsson bör nämnas särskilt. Den färgen har ju länge intresserat mej och fått en alldeles extra stor aktualitet denna jul.

    Hälsningar och god jul från Husse

    SvaraRadera