onsdag 21 december 2011

Nu haver jag landat!

Flygresan var en behaglig tur som tog drygt åtta timmar. På flygplatsen New Ark har jag lärt mig att genast gå till en taxistation och negligera alla som hoppar fram och erbjuder taxi så fort man kommer in i ankomsthallen. Proceduren innan man blir insläppt så långt som till ankomsthallen är omständlig och långsam. Först stå i en till synes oändlig kö till passkontrollen där dom förutom att kolla passet intervjuar om syftet med resan, var man ska bo och om man ska åka någon annanstans under vistelsen, hur länge man stannar osv,osv. Efter intervjun blir man fotograferad och man måste lämna fingeravtryck, alla fingrar på båda händerna + tumavtryck. Sedan blir det dags att hämta sin väska för att vandra genom tullen och eventuellt måste bagaget scannas igenom en gång till (första gången på Arlanda).

Taxiresan med den gula NY-taxin är som alltid en skräckfärd. Min taxi denna gång hade en lång spricka på vindrutan och ingen fjädring kvar och dessutom använde taxi-drivern aldrig bromsen utan bara gasen så förmodligen hade bilen inga bromsar. Väl framme, efter många böner till Gud från min sida att han skulle vara mig nådig även denna gång, stannade färden äntligen utanför HMs lägenhet i Brooklyn. Glad över att vara i livet betalade jag taxin alldeles för mycket i rena glädjeyran.

Äntligen möttes jag av en glad dotter som bar upp allt mitt pick och pack och jag möttes av den finaste julgran jag någonsin sett. HM hade pyntat för min skull och det var så fint och doftar barr gör den också.


Detaljstudie av julgranen



Hela julgranen i all sin prakt. Nu ska jag ut på stan själv för HM jobbar idag men vi får fyra dagar då vi kan se stan tillsammans.
  

6 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk julgran dotra fixat:-). Skönt att resan gått bra och ha nu några riktigt härliga dagar i New York! Var rädd om dig nu.
    Kram Marie och vovvarna

    SvaraRadera
  2. Hej Olga och tack för det fina julkortet som alltid. Han en skön julhelg med Fia så ses vi snart igen. Hälsa och tala om vilken tjusig julgran hon har.
    Kramar från Oss Alla
    Katarina

    SvaraRadera
  3. Hej tant Olga,
    här i Limping går allt fint och hundarna sköter sej på promenaderna och jag har gett dom lite lamm-korv och ekologisk lax. Det verkar dom må bra av. Märta-Maj är ju hos Stinas matte som du vet och hon verkar stortrivas där, men igår drog hon ut ström-klumpen till internet-burken så Stinas matte tappade kontakten med omvärlden för några timmar. Nu ska vi snart ta en sista runda kring häcken, som visst verkar vara bortgrävd av fastighetsbolaget Corallen. Hälsa alla i Jorkan och köp gärna med dej någon Leica kamera eller om du kanske tycker det är lite dyrt, ta en påse nötter. Kramar från Husse och vovvarna.

    SvaraRadera
  4. Hej, Olgis!
    Du får väl hänga med mej på hojen i sommar. Verkar säkrare än taxin.
    Ha det i jorkan

    Brorsan

    SvaraRadera
  5. Hej Olga,
    En sån fantastisk gram HM:s matte har fixat till dig! Ha det riktigt skönt och njut av din vistelse "over there"!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Haha, vad jag skrattar när jag läser "husse's" inlägg:-)))). Du är "störtskön" i dina kommentarer till frugan "over there":-).
    Hahaha!
    Allt gott
    Marie och whippetligan

    SvaraRadera