söndag 25 december 2011

Juldagsmorgon i Brokkan

Aldrig har jag känt mig så exotisk som igår när vi hade julaftonskalas här hemma hos HM. HM hade bjudit två av sina svenska vänner hit och fyra amerikanska (varav två var från Israel). En av vännerna hade sin lilla femåriga dotter med. Vi hade några av vår specialiteter från vår familj på bordet endast ett fåtal klassiker men mycket mat blev det. Det finns några affärer som har svenska produkter såsom sill, rökt och gravad lax och knäckebröd. Vi köpte inte knäckebröd för det såg ut att vara från "Anno-datsumal". Jag bakade förstås min traditionella fruktkaka men det är svårt att få rätt temperatur i gasugn som är graderad efter en annan skala en celsius. Den mest extrema smakupplevelsen var dock sill som en av vännerna tillagat. Hon är vegan och hade lagt in senapssill gjord på aubergine i stället för sill. Inget konstig med det men hon fick inte tag på sur grädde av soja utan endast en med vaniljsmak. Tänk er senapssill som smakar vanilj!!

Glatt och livat hela kvällen till den lilla tjejen föll i sömn sittande vid bordet klockan ett på natten. Samtidigt som flera av er vaknade där hemma i Sverige. Vi sjöng svenska julsånger för våra vänner men när vi sjöng små grodorna (med översättning) och tant Olga fick lust att visa hur grodorna hoppar – då såg jag plötsligt att den lilla flickan tog sig för pannan med ett svårartat teatraliskt uttryck i sitt lilla ansikte. Koack ack kack gick alltså inte hem kan man säga. Tipp tapp tipp tapp gillade hon mycket och lärde sig sjunga med men bara om hon fick stå upp på stolen och dirigera. Ja det var en julafton att minnas. Min julklapp från husse och HM var något av det finaste jag någonsin sett. En av HMs vänner har gjort den och i sinom tid får jag väl lov att presentera min nya "fågelbur" med fåglar i här på bloggen.


Vi har börjat dekorera bordet…



…frukt och godisbordet är klart med veganska syltkakor i förgrunden.



… dags att tända alla ljusen… gästerna på väg…



…Tantolga är redo för fest men har spisrosorna kvar på kinderna efter några timmar vid spisen…



…julefrid i hela huset och jag fick veta att i morgon är det nästan folktomt på gatorna i NY för då firar alla de som är kvar i stan med familjerna i hemmet eller så har de farit ut på landet. Idag är det den stora helgdagen. Vi ska ta det lugnt men förmodligen åker vi för promenad på Highline och vidare ner till World Trade Center för att uppleva det nya monumentet över händelsen 11 september 2001.

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt ni har haft det! Vi har oxå haft en helmysig dag hemma hos mor och far med hela lilla släkten samlad och Felicia överöstes med julklappar, vilket hon tog med största ro lilla princessan:-).
    Ha en härlig dag och jag ser fram emot lite foton från minnesmonumentet över WTC.
    Kramar
    Marie och Whippetligan

    SvaraRadera
  2. Ja, vad mysigt ni verkar ha haft det på julafton. I mellersta Sverige ska inatt passera en storm som fått ett gubbnamn jag inte minns, men blåsten ska bli som starkast kring Gälve säjs det, men då frågar man sej hur stark den ska bli där, för här i Motala så blåser det så man nästan tror att den halvfärdiga bron över Motala-sundet ska blåsa omkull.

    Vi tog det lite lättare med menyn idag på juldan. Omlett och fruktlimpa från Coop till eftermiddags-mål. Hundarna fick sina äckliga pellets toppade med lite getost och luftorkad italien-skinka, verkade duga rätt bra.

    Hälsningar från Husse

    SvaraRadera