torsdag 29 december 2011

I den bästa av världar

Vad vore livet utan dessa fantastiska veterinärer? Så tänker jag som är hundägare och jag tror alla djurägare  har erfarenhet av mötet med någon av dessa räddare i nöden. Länge, länge under minst ett halvt år har jag observerat en gradvis förändring hos Greta. Nya beteenden och vaga symtom har jag noterat vecka för vecka och tolkat det som åldersförändringar hos Greta. Ändå tog jag upp det med veterinären på Valla Djurklinik i Linköping när jag var där för Gretas sår på benet som aldrig vill läka och som hon slickar intensivt på om jag inte hindrar det med diverse metoder såsom strumpor, tratt, munkorg eller bandage.

Exempel på förändringar som jag noterat och som jag berättade för veterinären: ökad törst, ökad mängd urin, uttunning av päls, grav förlust av muskelmassa, tydliga blodkärl på magen, bullig mage och framför allt abnorm aptit.

Veterinären tänkte direkt på Cushings sjukdom/syndrom. Alla tecken fanns för att den sjukdomen skulle föreligga. Cushings är en hormonell sjukdom som kan bero på godartad tumör på hypofysen eller i binjurarna. Sjukdomen är relativt vanlig hos äldre hundar men jag har aldrig hört talas om den varken hos människor eller djur.

Jag samlade morgonurin från Greta i tre dagar och lämnade in provet till Valla dagen innan jag for till NY. Meddelande på mobilen kom före julafton på min mobil. Ämnen bl a kreatinin (och cortisol tror jag) ska ligga på högst 15 men Gretas prov visade på 95 och då kan det tyda på Cushings men man måste göra ett test till för att säkerställa diagnosen. Greta ska läggas in på Valla den 2 januari 2012 och stanna där en hel dag och efter det kommer vi att få veta säkert. Behandlingen är cortisontabletter en lång tid men hundarna kan bli helt bra och mycket piggare och få några bra år till med god livskvalitet. Om man kan konstatera tumör som orsak så kan den opereras bort men i de flesta fall hjälper cortison.


Greta på Omberg senhösten i år. Hon älskar fortfarande att gå långa promenader och hänger med fint trots att hennes ben är svagare. Särskilt bakbenen är tunna och darriga och hela vår vackra lilla sötnos är "benig" och tunn utom över bröstkorg och mage.



Sötnosen kommer snart bli sig själv igen för jag har nu läst om en hund som blev bättre redan första dagen med cortison. I den bästa av världar råkar man på en veterinär som lotsar hund och ägare mot högre välbefinnande. Samtliga besök med Greta så har hon fått hoppa upp på undersökningsbordet men den här veterinären satte sig på golvet och pratade gulligt med Greta medan hon undersökte henne bara det gjorde vår dag kan jag tala om.

3 kommentarer:

  1. Hej Olga Min ponny fick diagnosen Cushing och det märktes av enorm hovväxt, satte vinterpäls mitt i sommaren osv. hon fick somna in sommaren 2006 då hon inte längre hade ett värdigt hästliv och kunde vara ute i hagen med sina kompisar längre. jättetrist. Man opererar ju inte hästar på samma sätt som hundar. Hoppas Greta kryar på sig. Kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Nej vad tråkigt Katarina med din ponny. Jag visste inte att det var Chushings hon fick. Jag har gott hopp om Greta för på veterinären förstod jag att det var en god prognos för Gretas del. Nu längtar jag till 2/1 så vi får påbörja behandling så fort som möjligt. Ha det gott Katarina och tack för supervackert julkort med dina fem grabbarna whippet din ena katt och häst. Hälsa Göran! Många kramar till er från Olga, husse och hundarna

    SvaraRadera
  3. Kurera sig nu lilla söta Gretchen och en kortisonkur kan nog göra susen. Jag fick själv en långtidsverkande kortisonspruta i veckan eftersom jag haft en envis hosta en längre tid som inte gett med sig - trots tidigare penicillin-kur, men sen jag fick sprutan av snälla farbror doktor Cerim har jag inte hostat en enda gång. Nospuss från mig Ispahan.

    SvaraRadera