fredag 27 juli 2012

Mötet

Bron idag 27/7



Tidiga hundrundan såg det ut så här…



…och på kvällen så här! Mötet mellan norra och södra brodelen är ett faktum så när som på en liten glipa.



Hoppsan hur ser skarven egentligen ut?



Glipan ska antagligen justeras ihop. Notera att dessa stålmän som jobbar med järn och stål inte har några som helst säkerhetslinor när de jobbar på hög höjd. Vad jag vet är en människokropp av bräckligare och mjukare material än stålet.



Segelbåten gick under bron med god marginal. Vad jag vet ska vägbanan gå 27 meter över vattenytan och segelhöjden är 23 meter om jag inte minns fel.



Ett stilla möte vid Ljung. Jag såg båten från vägen och svängde in för att ta en närmare titt.



Vilken ståtlig båt hon är Juno!



Mäktigt att se henne manövrera i den relativt smala Göta Kanal.



Båten ska nog ända till Göteborg med turister.



Vattnet vispas till en brun soppa av propellern. Det är inte bara smalt utan även grunt här.



Passagen vid bron är precis så stor så båten går igenom.



Kolla mannen vid bron för han har något i kikaren…



… alla kollar om det ska gå den här gången också…



…va sjutton gör han – mannen i grå tröja…?



Han tänker lifta…



…så har han hoppat ombord och båten är snart igenom för att omedelbart svänga till vänster eftersom kanalen gör en tvär krök här.

1 kommentar:

  1. Vackra bilder Olga!
    Vad gäller "stålmännen" så undrar jag om det verkligen är tillåtet att jobba utan säkerhetsutrustning på dessa höjder?
    Man får verkligen hoppas att det inte händer något, för nog ser det vanskligt ut.
    Kram kram
    Marie och Whippetligan

    SvaraRadera