tisdag 4 december 2012

P-P-…

…står för Pynt – Pepparkakor.


En pensionär som jag verkar har inte tid att städa och pynta eller baka till advent och jag känner lite skam över detta. Bättring ville jag göra så igår ägnade jag dagen till att städa och idag kom ljusstakar, adventsdukar och annat favoritpynt, t ex en kyrka som kan spela Stilla Natt, upp från förvaringen i torpargrunden.

Efter allt plock och städ och pynt så tände jag första adventsljuset, drack kaffe, åt hembakade pepparkakor + lussekatt medan jag lyssnade på en skiva med julsånger. 

Mellan dessa aktiviteter gick vi korta promenader men långa lösspring i snön för hemmavarande whippet-flickorna. Harry är fortfarande kontorshund och han trivs med det. Han älskar att gå till kontoret och förslår alltid till husse att ta promenad dit och låta bilen stå. Husse gör som Harry säger.



Uterummet i adventsskrud…



…Vajjan kör så det ryker…



…Märta-Mai på språng med frusen boll…



…nya amaryllis är på plats…



…passionsblomman blommar lagom till advent…



…precis som hibiskusen som satt hundratals med knoppar sedan den kom inomhus. Samma procedur som förra året. Nu går sista rundan för idag och jag får se om det blir en tredje snöskottning denna härliga snöiga men kylslagna dag.




5 kommentarer:

  1. Jag tog mig ork o pynta i fredags redan men bakandet har jag inte orkat med. Får ta de i veckan, blir så sugen när jag läser om o ser andra bilder på härliga gyllene nybakade lussekatter!
    OJoj modiga tjejjer du har! Jag satte mig och handsydde ett undertäcke i fleece åt Sniff som helst bara går ut o kissar o sen vänder igen. Tror han skulle föredra en dunoverall :P

    SvaraRadera
  2. Dunoverall vore något för mina tjejer också när det gäller promenad. Inte vill dom gå långt inte. Vi går ner till en gräsplan ungefär 200 meter dit. Dom rastar sig fort som attan sedan är det rejs som gäller. Alltså kast med pinne och då kan dom hålla på hur länge som helst och det är alltid jag som tröttnar på leken först eller när jag är helt stelfrusen.

    Pepparkakor går som en dans när man har köpt färdig deg bara att baka ut.

    Maya jag har ett varmt täcke till Violet som är något för stort. Skulle du vilja prova på Sniff? Täcket är svart och brunt och är varmt och gott och går ner långt ner över benen och med en tjock krage. Hörs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ne stå still är ingen hit. Det är ju blåsten som är värst, Sniff tycker det funkar när det bara är snö, även om han är frusen. Det blev lite bättre med extratäcket fast nu när det är sånthär vill han knappt på ut o kissa. Och som sagt, hem går det fort!

      Ja det är sant. Jag funderade på att vara duktig o göra egen deg. Kanske är lite överkurs ;)

      Ja gärna! Om du inte använder det så. Kan ju se nån dag du är hemma om vi kan komma förbi o prova :)

      Radera
  3. Låter mysigt att baka pepparkakor, men "bakerier" har jag slutat med här hemma för flera år sen pga ett gäng deg-snyltande fyrbenta vänner ;).
    Skulle iväg och handlat idag, men med tanke på vädret som är så tror jag nog att jag avstår från att bege mig ut på vägarna. Fy vilket otrevligt väder! Nu ut och skotta igen - för tredje gången den här dagen och klockan är inte ens slagen lunch....
    Kram kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. Skotta skotta skotta jo jag har också skottat tre gånger idag hittills! Minns du när vi skulle hämta Märta-Mai första gången vi fick ställa in för det var snökaos då också.

    Maya vi är nog hemma på fredag men jag kan komma till slottet vid någon tid om det kan passa. Göra egen pepparkaksdeg är överkurs tycker jag.

    SvaraRadera