fredag 14 december 2012

Rakethundarna


Det började med hundvården: tandkollen=koll av tandstatus och eventuell borstning eller skrap av tandsten, pälskollen= koll av pälsstatus och borstning av Harry, öronkollen=koll av öronstatus och eventuell rengöring, tasskollen= kloklippning av 52 klor och tass-salva på samtliga trampdynor. Sedan ut i snön.



Kallt om de små tassarna när man står stilla: "…tänk att kunna stå på ett ben i taget som en människa det vore något", tänker Vajjan-Svajjan.



När jag skaffade Greta och hon satte av en gång då vi hade publik, var det någon som kallade henne – Rakethund! Det bästa idag var nog att kuta som en raket för att inte få köldkramp i tassarna. På promenaderna småsprang vi för att hålla värmen. I trädgården sprang alla inklusive Harry som raketer.



Här bär det av för att runda busken.



"Vajjan tog min leksak så hjälp mig då", gastar Harry



Här är det en Märta-Mai som kör så det ryker!



Två fartvidunder…



… Violet ensam…



…stannar upp och tar sig en snötugga. Hon är alldeles "sockrig" av snön som fryser fast i pälsen.



Märta-Mai står aldrig stilla om det inte är nödvändigt…



… medan Harry och Violet är mera filosofiska…



…men bara ibland…



…ibland som sagt för här kommer flygarhunden Harry.



…och Tantolga kan också saker. Nog för att jag har flera utbildningar och har kunnat titulera mig både det ena och andra men att jag skulle starta företaget Olgas Design har jag inte kunnat föreställa mig. Idag fick jag mottaga en försändelse. Jag fick förklarat för mig att paketet skulle komma fram i raketfart om det var adresserat till en firma så för en dag hittade avsändaren på att jag hade ett Design-företag. Varje dag har sina poänger även om de på ytan verkar enahanda.

2 kommentarer:

  1. Hahahaha, smart sömmare den där Mats :). Alla sätt är bra utom dom dåliga sägs ju och det var ju riktigt smart!
    Härliga snöbilder på goa vovvarna.
    På torsdag har Vilja's matte fått en återbudstid så då ska hon operera sitt diskbråck så nu hoppas man hon får mindre ont framöver. Är du hemma i mellandagarna? Tänker på fikat i Vadstena hemma hos Vilja's matte :). Kram kram Marie och Whippetligan

    SvaraRadera
  2. Den där sömmare-Mats är aldrig (t)rådlös. Skönt att Viljas matte fick tid fort för sitt onda, onda. Jag är hem-omkring i juldagarna utom på juldagen. Vi hörs om fikat som skulle vara såå kul tycker jag.

    Kramar från ligan här som ska få posera för julkort – vi får se hur det går!?

    Kram
    Olga

    SvaraRadera