lördag 1 december 2012

Sovpreferenser, julmarknad och balalajkor

Stina sov över hos oss mellan torsdag och fredag och hade egna korgen med sig. Hennes lilla korg är det alltid kamp om för alla hundarna vill ha den platsen hur illa eller bra den passar.


Hallå där Märta-Mai du sitter ju som en kork uppepå hundbädden.



"Nehej inte alls! Se så fint jag får plats! Alldeles lagom för lilla jag."



Stina tycker det är skönt med en egen kupé nu när hon inte får ha sin egen korg ifred.



"Här har jag bästa utsikten!"



"Har jag gjort något fel igen?" frågar sig MM. "Ja, kanske det för du ligger ju i Vajjans stol!"



"Alright, du kan få dela stolen med mig", säger Violet så generöst just när Stinas matte steg in genom dörren. Stina tackade för sig och jag hastade iväg för att besöka den traditionella julmarknaden i Vadstena.

Jag blev bjuden av en kamrat i läsecirkeln. Det är verkligen fin stämning i den historiska miljön på Vadstena slott. Många hantverkare och mattillverkare var på plats för att sälja sina produkter. Vi provsmakade på det som bjöds så det blev en salig blandning av smaker från senap till ostar, choklad och marsipan. Med oss hem bar vi några lätta kassar med mat och andra alster i trä, tyg och smide.



Fredagskvällen tillbringade husse och jag i Linköpings Domkyrka där det bjöds på världsmusik. Rysk folkmusik framförd av Södra Bergens Balalajkor. En riktig nostaligtripp för oss eftersom vi på det tidiga sjuttiotalet, när vi bodde i Stockholm, inte missade något framträdande av dessa "balalajkor". Våra barn är uppfödda på Södra Bergens Balalajkors musik och fick insupa den ryska folkmusiken via vinylen och även live. De som spelade i orkestern är nog utbytta flera gånger om sedan dess men jag tyckte jag kände igen några "gamlingar" som fanns med vi orkesterns start för ca 45 år sedan.



Idag bar det iväg för att titta till det på landet och där hade det kommit massor med snö.



Märta-Mai knycker en pinne ur tant Lenas förråd.



Det blev rejs på Wiolas plats som vanligt och en skogspromenad. För första gången den här säsongen har det blivit vinter ordentligt så pulsa fram var det som gällde. Jag är också stolt över att vi klarade att flytta husvagnen från campingen till vinterförvaringen i vår grannes lada trots att låset till husvagnen frusit och hela vagnen nästan växt fast i underlaget. Allt går om man är tillräckligt envis och hjälps åt och så lite låsolja på det.

2 kommentarer:

  1. Låter som en mysig utflykt till Vadstena och kören var ju lite roligt att ni lyssnade på som ni följt så länge :)

    Vovvarna såg inte ledsna ut över snön! Sniff ser otroligt plågad ut när vi går ut den rackarn. Ska försöka fixa ett tjockare täcke åt honom o se om de hjälper. Fast helst ligger han under en filt på soffan ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Maya! ja hundarna uppskattar snön otroligt mycket. Dom ränner runt som tokar och passar på att ta en tugga snö i farten. Harry däremot har svårt att ta sig fram om snön blir för djup men han gillar kylan. Han har ju en annan päls och kropp för att stå emot minusgrader än vad en liten tunnpälsad whippet. Jag vet inte om tjockare täcke hjälper för det kan ju vara så att Sniff helt enkelt inte gillar när det är kallt om fötterna. "Soffpotatis" genom vintern är det många som önskar vara. Krama fina killen från oss!!!

    SvaraRadera