fredag 12 april 2013

Mera Yorkanhundar

Har ni sett dokumentärfilmen Searching for Sugarman? Om inte gör det – man blir en bättre människa efter att ha sett den! Filmen fick en Oscar för bästa utländska dokumentärfilm. Vi var på The Museum of Modern Art och såg filmen och fick sedan lyssna till och ställa frågor till den svenska regissören Malik Bendjelloul (han som spelade kompisen Filip i Ebba och Didrik). Några omdömen om filmen från NY-perspektiv: "The greatest documantary ever made", "Astonishing", "See it", "Uplifting and unforgettable", Terrific", "Heartwarming", "Extraordinarily moving", "Life affirming". Jag känner mig fortfarande upplyft av filmens budskap– finns många lager av budskap i den och den är extremt rörande.

Morgonen efter filmvisningen gick vi för att skåda hundsläppet i Prospect Park i Brooklyn. Det är tillåtet att släppa sina hundar i vissa områden i parken mellan klockan 7 och 9 på morgonen och mellan 7 och 9 på kvällen.

Lite hundbilder:

Dom här såg roliga ut med sina brokiga pälsar så jag bad att få ta en bild.



Hundarna leker med varandra av härtans lust.



Två högbenta whippetkillar med husse som blev glad när jag ville ta en bild.



Hundar och människor så långt ögat når…



Två hundar var sammankopplade så dom sprang hela tiden tillsammans. Det såg inte ut att vara någon bra grej att ha dom springande med koppel men det var väl av någon anledning som inte jag vet.



Hundbadet var flitigt nyttjat av badglada rackare. Ägarna kastade i bollar och hundarna efter…



…hoppsan här var det andra bollar. Det verkade vara turnering i baseball för småknattar. Det var flera gäng ute med sina föräldrar klädda i dräkter med olika färg. Det här var det knallgröna laget.

Nedan några fler bilder från vårliga NY.






Blommande träd utanför fönstret där HM bor.



Det uppmättes 20 grader varmt på eftermiddagen när det var dags för mig att lämna NY för den här gången och när jag landade 8 timmar senare uppmättes det –1grad kallt på Arlanda. Nu ska jag iväg och packa ner böcker från Bruksis och vardagen är högst påtaglig med snöglopp utanför fönstret med det är som det ska i april.

2 kommentarer:

  1. Va härligt det såg ut med alla lösa hundar! Kul att det kan funka så bra :)

    SvaraRadera
  2. Hej Maya! Visst är det fantastiskt med alla dessa hundar och aldrig något bråk! Hoppas Sniff och du kan komma till Norrköping framöver. Jag kommer inte att åka så ofta men en del blir det! Hälsningar från Märta-Mai och Olga

    SvaraRadera