tisdag 15 december 2009

Hundträff på gärdet

Det har snöat hela natten och dagen så i morse fick jag skrapa bort massor av fin pudersnö från bilen. Jag körde HM till sitt jobbmöte och åkte till Gärdet efteråt för en hundpromenad. Vi hade sådan tur för vi kom precis då ett promenadgäng skulle ut med sina hundar. Gänget träffas varje dag klockan 12.00 och går i skogen i drygt 1 timme. Det beror på väder och vind och är det fint väder stannar man i skogen och då tar det längre tid. Jag fick haka på för några hundar med ägare har vi träffat förut men de flesta kände vi ju inte. Vi fick vara med som gäster. Mina hundar, Violet och Harry, accepterades snabbt av de andra hundarna. Jag vet inte hur många det var som gick promenaden idag. Alla hundar går lösa och umgås och har olika roller i denna jättelika flock. Jag tror det var omkring 20 hundar. Det är så här jag drömmer om att det ska vara – att alla kan umgås med varandra. Det var en fröjd att se alla glada fina hundar njuta av snön och den friska luften.

Alla hästar på Gärdet är vana vid hundar så möte med ryttare är oftast inga problem.
Stilig kille som föll för Violet men hon snappade argt i luften då han försökte ta reda på mera om denna sköna dam. Här försöker man vara trevlig, tänker han nog, och vad får man för det?Man blir behandlad som om man vore ett annat flygfä. Jag får nog försöka igen och lägga på ännu mera charm.
Harry hälsar på en pigg liten kille.
Vacker hund i snön.

Här slutar promenaden på samma ställe där den börjar vid parkeringen.
Två pojkar som hövligt hälsar och vill lära känna varandra. Harry vill inte att denna trevliga promenad ska sluta och att han måste säga hej då till de nya polarna.
Nu har hela gänget kommit fram till parkeringen igen efter en dryg timmes promenad i skogen. Då brukar dom diskutera vem som vill gå och ta en gemensam fika eller lunch den här dagen och vart de ska fika. Idag föll valet på Himmelska Hundar och just det kaféet som jag tänkt gå på – vilken tur!
Här sitter några av våra nya vänner på fiket. Mimmi heter hon som ser så fint in i kameran och jag tror att hon är 10 år och tokig i bollar. Figge eller Sigge heter han som sitter under stolen. Båda dessa vänner är av rasen Welsh Corgi Pembroke. Den lilla japanskan längst bort har blivit mamma två gånger. En mycket säker dam som vet vad hon vill. Vi var 6 människor och sju hundar som till slut hamnade på fiket. Jag åt en fantastiskt god linssoppa med en varm smörgås till och gott kaffe efteråt. Hallonpaj och blåbärspaj hade en strykande åtgång när vårt gäng kom in. Violet och Harry fick festa på varsin kaka med kyckling.
Himmelska Hundar är Sveriges första hundkafé och ligger på Hedinsgatan 13 T-bana Karlaplan, www.himmelskahundar.se VÄRT ETT BESÖK!! men kom då utan päls. Bara hundar får bära päls på detta ställe.

2 kommentarer:

  1. Hej Olga
    Oh vad läckert med alla hundar. Jag tänkte först att du var i Motala men ack vad jag bedrog mej.
    Ha det så bra
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina!
    Så kul att du hälsar på i min blogg. Jo vi är i Stockholm några dagar och blir kvar för det blir ju snökaos i morgon säger dom. På torsdag ska jag hem i alla fall.

    Ha det bra du också. Vi ses snart hoppas jag. Olga

    SvaraRadera