lördag 26 december 2009

Ordentligt insnöade

I natt föll det minst 10 cm snö här i Ödeshög. Ingen plogad väg hit men vi klarade att komma ner till samhället för att hämta vatten. Jag och hundarna har inte varit härifrån på 3 dygn – jätteskönt! Det ser lite kyligt ut nere vid uteduschen. I morgon måste jag ta mig till hemmet i Motala för att duscha i alla fall annars får jag rulla mig i snön som min mamma gjorde för att pigga upp sig snörika vintrar. Eller så får jag börja vinterbada som både min mamma och moster ägnade sig åt. Min moster brukar säga att hon packar baddräkt och skridskor tillsammans. Isen har ännu inte lagt sig här och en och annan fiskare går ut med båt varje dag ser man från fönstret.
Utsikt från sovrumsfönstret. Vanligtvis ser vi rakt över sjön till Hjo men inte idag då tunga snömoln skymde sikten.
Kameran fick följa med på långpromenaden med hundarna. Jag gick ensam med hundarna första rundan i det vackra vinterlandskapet.
Greta tittar efter Violet när hon ger sig in på ännu en rajd i skogen. Dagens runda i skogen var totalt igensnöad. Vi fick spåra själva och det var tyngre än någonsin men vi försöker hålla spåret öppet genom att vandra där varje dag. På våren är marken helt täckt av Liljekonvaljer på det här stället i skogen och på sommaren kan man plocka litervis med smultron. Harar och rådjur trivs inne i snåren så vanligtvis är Greta och Violet kopplade.
Harry tvekar om han ska följa med Violet in i skogen.

Violet tillbaka efter, ja vad vet jag? Det verkar som om hon tror att hon kan framkalla rådjur eller harar bara genom att rusa in i skogen. Greta och hon scannade av ett stort område och tack och lov inget vilt just då.

2 kommentarer:

  1. Hej Olga vilken vinter vi har.
    Ska vi åka på lördagen efter nyår o titta på din valp, hör av dej
    Katarina

    SvaraRadera