tisdag 17 augusti 2010

Inregnad på landet

Tur hade vi med vädret på dagens långpromenad men nu har det regnat ihållande i flera timmar. Trist trist lite att göra tråkigt tråkigt! Jag har planerat innehållet i en vardagslydnadskurs i alla fall. Kursen vänder sig till hundar över 6 månader och är gratis eftersom jag är instruktör under utbildning. Kursen kommer att förläggas i Motala i vår trädgård om jag inte hittar någon annan lämplig plats. Träningstillfällena kommer att innehålla både teori och praktik och omfatta 7 träningstillfällen. Valpkurs är under utarbetande och ska också genomföras i Motala.

Märta-Mai anpassar sig fint till människan och människans aktiviteter. Idag gick hon ut i blåbärsriset spontant och började plocka i sig blåbär direkt från blåbärsbuskarna. Hon kan också plocka körsbär om jag håller ner grenarna. Bär är gott tycker hon.

I söndags satt husse i den ena solstolen och lyssnade på radion och Märta-Mai låg i den andra stolen och lyssnade med ett öra. Hon är så rolig det lilla gullet!

Nu upphörde smattrandet på fönsterblecket! Kan det vara så att regnet upphört!? Jag tror jag passar på att ta en tidig kvällsrunda med jycksen om dom är hågade att hänga med.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att läsa att Vajjan verkar på bättringsvägen, oavsett vad som nu tyngt den söta damen:-). Tänkte på valpkursen och när du ska ha den..... Tror säkert att Kardell's är jätteintresserade, men det beror ju förstås på när kursen kommer vara och hur unga valparna måste vara oxå. Vi kan väl höras om det. Här är det fullt ös medvetslös, men oerhört sanslöst underbara dagar med dom små valparna som i morgon blir hela sex veckor:-))) Jisses vad tiden går fort när man njuter av livet!
    Sa nej till valpspekulanterna i Alabama USA. Kan inte med att en liten whippet-flicka ska utsättas för den långa flygresan (men måste ju tillstå att intresset och förfrågan gör att jag blir stolt över dom små). Kramar Marie.

    Ps. Nu har väl Karolinen öppnat igen, så vi kan ta en god lunch tillsammans snart!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår att det är full ös nu. Det går att utläsa av bilderna. Jag är så fram och tillbaka med Vajjan och hon är fram och tillbaka hon med. Igår ville hon inte äta och hon kräktes en gång. Vissa dagar är hon hur pigg som helst andra hänger hon med huvudet. Jag måste nog få henne utredd ändå.
    Jag förstår det där med Alabama – hedrande som sjutton måste det vara – men sätta den lilla ensam i en bur i massa timmar??!! Det brukar gå bra enligt Harrys uppfödare som kommer från Australien och haft Harrys mamma med därifrån och åkt med hundar fram och tillbaka. Vid mellanlandning har dom fått gå ut och kissa. Harrys mamma är för övrigt en trygg och glad hund ändå. Det är svårt att veta vad som händer men man kan bara gå till sig själv – sitta ensam i en bur i minst 10 timmar i en bullrande maskin och byta miljö helt abrupt. Karolinen JAA! Kram Olga

    SvaraRadera