lördag 21 augusti 2010

Märta-Mai på strövtåg

Jiipee! Lördag idag och det betyder skogen, ryggsäck med matsäck till husse och matte. Jag och Harry fick ströva fritt hela tiden men det fick inte Greta och Vajjan för dom är erfarna jägare säger matte. Vad det nu har för betydelse i kråksången. Ok dom fick gå utan koppel en stund dom också.

Ute i skogen vill jag helst gå med Violet för hon är så spännande. Inomhus håller jag mig till Greta för hon är bäst att mysa med. Här försöker Violet och jag kamouflera oss och vi börjar med att göra ögonen gröna för att smälta in i grönskan. Jag tror att Violet menade att vi skulle ge oss iväg på efter något att jaga men det fick vi inte för matte för hon börja ropa och undra vad vi tänkte ta oss till.


Ok vi avbryter försöket med jakt men vill försöka bli osynliga ändå. Visst syns vi dåligt så här eller hur? Violet lyckas bäst med att bli suddig i kanten tycker jag.


Matte och husse satte sig på en kullfallen trädstam för att fika och matte hittade ett vackert kaffebord att sätta koppen på. Min matte och husse vill sitta still när dom fikar och det tycker jag är bra för då får jag gå omkring och undersöka omgivningen på egen hand.


Här hittar jag Violet som helst vill ligga mjukt och nära matte. Om ni frågar mig så är Vajjan en riktig mattegris för om matte går för långt iväg så ropar hon matte, maaaatte lämna mig inte hääär!


Gissa vad jag fått göra nu då? Nåt´ ovanligt alltså? Jo matte kastade bitar av en kaka åt mig att leta upp. Jag hittade alla bitar och dom var goda. Matte hade glömt godis åt mig så vad skulle hon göra? Va? Mitt ute i skogen – inget hundgodis. Nere i ryggsäcken – kaka. Satt som en smäck.

Många timmar i skogen blev det och vi har hittat en ny runda som jag ska få följa med på flera gånger tror jag för matte pratade om lingon som mognar snart. Skogen tar på krafterna och borta bra men hemma bäst.


Skogen ja men vattnet! Att ligga och spana ut över sjön tröttnar jag aldrig på.

Tack för att ni följde med på mitt strövtåg idag. Vi hörs en annan dag. Hälsningar från mig Märta-Mai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar