fredag 20 augusti 2010

Ytterst (k)oväntat besök

Detta är inte en skröna utan alldeles sant. En ko har hälsat på ute vid carporten på landet. Historien började redan i eftermiddags på långpromenaden. Hundarna och jag valde att ta vägen förbi Lyckebo men en stor flock med kor går i hagen som vi brukar gå igenom. Ibland är dom inte vid grindarna och då kan vi passera. Vi kom halvvägs och jag hade Harry och Märta-Mai lösa. Ett stort djur där framme, en ko, på fel sida stängslet. Vi vände för att larma om kossan. Jag hittade inte vår bonde som säkert visste vem som äger korna och jag mötte några andra hundägare vars dotter hade en whippet osv. Jag glömde kon helt enkelt. Jag satt och läste och hade tänt en brasa mysigt värre och hundarna rusar upp, springer till dörren, skäller osv. Jag öppnar dörren och kollar om någon kommer och hundarna springer ut till grinden. Jag ser inget och hör inget och kallar in hundarna igen. Husse kommer en timme senare och säger att det ligger en komocka bakom min bil. VA?? Jo det är sant. Alltså det är flera kilometer till kohagen men här kring våra stugor strövar just nu en vilsen ko. Vi har varit ute och spanat men inget sett så vi får höra oss för i morgon. Jag lärde mig igen att hundarna larmar inte om det inte är något på gång. Grannarna här uppskattar att våra hundar låter när det är något dom känner sig trygga har flera sagt.

Komockan tagen med mobiltelefon och i ljuset av en pannlampa.


Ny bild på Hugo (snälla klicka på bilden så går han att se i förstoring. Klicka 2 gånger så blir bilden ännu större) för han är värd att beskåda. Hugo är Bohusläns landskapsinsekt men han finns över hela landet har jag tagit reda på. Kroppen på Hugo kan bli upp till 3,5 centimeter lång och är en av vårt lands allra ståtligaste långhorningar. Hugo är en Myskbock och Linné döpte honom på latin en gång i tiden till Aromia moschata. Linné noterade den behagliga myskartade doft som denna imponerande skalbagge avger. I Tyskland lade man en myskbock i tobaksskrinet för att "giva tobaken en angenäm arom". Denna information har jag funnit på nätet när jag sökte på skalbagge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar