söndag 28 november 2010

Adventsljus

Ännu en härlig lördag tillsammans med mina härliga vänner, Mari, Lotte och Ann-Britt. Vi hade sedan länge bestämt att stöpa ljus tillsammans.


Lotte och Ann-Britt koncentrerar sig vid första "doppet" så att ljusen ska bli raka och fina. Mari dukar till middagen.


Allehanda läckerheter har vi lagat hemma och tagit med oss och ugnen gick varm för att få rätt temperatur på maten.


Maten dukas upp efterhand. Visst ser det läckert ut! Jag provade för första gången att äta lingon till Janssons Frestelse – gott!! Det är tydligen tradition i Småland.


Ljusen börjar arta sig så nu kan vi unna oss att sätta oss till bords.


Här hänger nu 80 handstöpta ljus och det har hunnit bli midnatt och jag åkte hemåt i natten nöjd och glad. Ännu gladare var jag att jag hann hem innan snöovädret drog in.


Söndag 1: advent i hemmets lugna vrå med uterummet skrudat i vinterdräkt. Härigenom far hundarna ut i trädgården och jag far efter och agerar lektant i snön. Hundarna är verkligen glada i snön och kan leka hur länge som helst men när det är dags att gå promenad tvekar både Greta och Märta-Mai – burr det är kallt nu tycker dom. Harry ligger gärna ute och låter sig bli översnöad. En utflykt blev det trots ovädret för vi var bjudna på lunch hos Ingrid och Stina – supertrevligt och vi åt god fisksoppa med vitlöksbröd …mmm! I kväll blev träningen i ridhuset inställt på grund av ovädret. 


1 kommentar:

  1. Åhhh, vad mysigt ni haft! Jag har alltid velat prova på att stöpa egna ljus.... Har aldrig förstått hur man gör;-(.

    Kram kram Marie

    SvaraRadera