torsdag 16 februari 2012

Arktis light

Jag tänkte låta Greta stanna hemma idag när vi återigen skulle ut i snålblåsten men inte ville hon vara soffpotatis inte.

Riktigt ruggigt på stranden…


Ett sommarhus ligger i vila medan tallarna pinas av vinden från Vättern och snön fastnar och bildar vita streck utmed trädens stammar.



Båten väntar på klucket från stranden och betydligt mildare och varmare vindar.



Harry vandrar hur käckt som helst i alla väder utom riktig hetta. Där är vi långtifrån trots att fåglarna har ändrat sin sång till mera vårlika toner.



Solen lyser med sin frånvaro på vår vandringsstig över "arktis" vita vidder.



Lycklig den som hittar en frusen pinne!



Hemma igen kastade jag lördagssmörgåsen som blev över ut till våra skator. Det är några skator som bevakar fågelbordet från grannens päronträd.



Dom här skatorna blev blyga inför kameratanten i fönstret. Igår hade vi besök av gråsiska, grönsiska, rödhake, skata, kaja, koltrast, björktrast, talgoxe, blåmes, gråsparv, pilfink, grönfink, gräsand, hare, rådjur och en och annan katt . Inga gulsparvar eller domherrar har varit synliga i år men däremot sidensvansar. 

Nu väntar jag ivrigt på rapport från HM (Harrys Matte) som ska landa i Buenos Aires idag. I Argentina är det högsommar och varm, varmt. HM ska jobba i Argentina i tre månader med en liten tripp till Sverige och hennes lilla hund Harry däremellan. Harry längtar redan!

2 kommentarer:

  1. Jösses det såg så kallt ut på fotona så det känns riktigt kallt om fötterna här inne nu! Arma whippar som får stå ut med den svenska vintern... Scilla får köldkramp väldigt lätt, det räcker med 8 minus för att promenaderna ska bli korta...
    Kram Nina

    SvaraRadera
  2. För att använda andra ord än Nina ovan så använder jag ordet jisses i stället för jösses;-). Då menar jag HM:s nya "experience" i Argentina! Vilken fantastisk och tuff dotter Ni har Olga och Björn! Tänk den som vågade sig ut på såna strapatser i konstens anda..... Nog för att jag vågade i min ungdom (dock inte i konstens anda), men jag tycker det är så kul med HM som utforskar världen med och i sin konst.
    Härliga bilder på härliga vovvar oxå! Greta förnekar sig minsann inte - trots den högaktningsvärda ålder hon har:-). STORA BAMSEKRAMEN från mig, dom vuxna och dina sju små gudbarn hemmavid som nu sover gott (en av dom snarkar till och med hörde jag.....).
    Kram kram
    Marie och Whippetligan i "the Whippet cottage - north of town Motala (haha - det var det närmsta internationella jag kunde komma på för att "tävla lite" med HM:-)

    SvaraRadera