onsdag 10 mars 2010

Mjukstart

Idag har Märta-Mai och jag mjukstartat med klickerträning. Märta reagerade lite på första klickerljudet men snart var hon helt inne på att ta emot små korvbitar och varje gång hon tog en korvbit i munnen klickade jag. Mitt mål just nu är att hon ska koppla ihop klickljudet med korvsmak i munnen – positiv förstärkning av ljudet. Jag kommer att kontinuerligt dokumentera hur klickerträningen fortskrider och utvecklas här på bloggen.

Jag vill inte riktigt lämna Ellen Keys Strand som HM (Harrys Matte), hundarna och jag besökte på Internationella Kvinnodagen. Huset Ellen Key ritade, lät bygga och bo i ligger på Ombergs södra del, den som tillhör Ödeshögs kommun. Det finns en bok om huset och dess ägarinna där man får ta del av hennes tankar om husets utformning, läge och hennes fiffiga lösningar i inredningen. I en bok som beskriver Ombergs flora och fauna skriver författarna Birgitta Petterson och Bengt Samuelsson: "Likt en häckande rovfågel byggde Ellen Key sitt Strand i en av Ombergs otillgängliga branter." Boken heter: "Omberg, den blommande arken". Jag kan rekommendera hela Omberg och Strand som utflyktsmål – vissa tider på året visas huset och omgivningarna av en guide. (Klicka på bilderna så blir dom större).

Harry poserar nedanför trappan till huvudentrén. Enda herren som firade med oss på Kvinnodagen.
Här är grinden vid Ellen Keys Strand som leder ut i bokskogen där Ellen promenerade varje dag med sina St. Bernhardshundar. Vandringsleden ringlar sig utmed berget vid Vättern. På vissa ställen finns djupa raviner och stup som gör hela promenaden ganska dramatisk. Märta-Mai råkade komma med fart uppifrån och kunde inte stanna utan dråsade på magen nerför en liten sluttning. Ingen fara utan hon tog sig upp med lätthet men något förvånad. I boken om Omberg står det: "Omfångsrika gamla bokar bildar mörka rum ned mot Vättern."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar