söndag 21 mars 2010

Mysig samvaro

Korta stunder varje dag är jag bara med Märta-Mai i vårt "kreativa rum" dvs. stökiga rummet som för närvarande är överlastat med grejor men där vi kan stänga in oss och lekträna i lugn och ro.

Här tränar vi ögonkontakt "godis i handen". Märta-Mai får godiset jag har i handen om hon tar ögonkontakt med mig. Märta är glad i träning och gör framsteg hela tiden.
Märta-Mai tränar att snurra runt genom att följa "targeten" eller målpinnen. När hon duttar med nosen på pinnen efter att snurrat/följt den ett varv så blir det ett klick och ett godis
Här snurrar Märta-Mai runt på bara signalen snurra. Jag har tagit bort "pinnen" och ersatt med signalordet snurra. Belöningen kvarstår med klick och godis fortfarande när hon har fullföljt snurren. Så småningom kan jag nog ta bort klick och godis och ersätta med ordet bra men godis måste hon få någon gång ibland för att hålla motivationen uppe. Hon vet då inte vilken gång det kommer godis och då kan det vara värt att chansa på att göra en snurr. Det kommer dock att dröja länge innan jag börjar med det. Just nu måste träningen bara vara rolig och motiverande hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar