torsdag 6 januari 2011

Förvirrade hundar och blommor

Utelivet är inte att klaga på nu när snöfallen avlöser varandra. En splirrans ny snösläde underlättar skottningen och Märta-Mai har nu kommit på hur hon kan komma till hjälp när jag är ute och skottar. Hon nöjer sig inte att stanna ute i trädgården med de andra hundarna utan tar ett flöj över grinden så är hon med mig och leker. Harry och Violet tittar bara undrande – "matte får hon göra så där?"

Inomhus blommar det lite här och där och ger en liten glimt om kommande tider om sisådär 3 månader. Jag tänker på våren förstås. Fyra sorters Passionsblomma står på fönsterkarmen och två av dom bär många knoppar och en och annan blomma slår ut lite då och då.





Scimmia blommar på våren men hos mig har dom redan börjat och vad kan det betyda – att våren är här? Uteslutet! Att jag håller på att prata ihjäl dom så dom känner sig pressade att slå ut? Nej! Att det är varmare inomhus än vad dom egentligen vill ha och det gör dom förvirrade? Trolig förklaring.


Julblomman tror att det fortfarande är advent kanske lucia för dom är tröga att slå ut trots mina uppmuntrande hejjarop. Är det klimatkrisen i microformat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar