söndag 8 maj 2011

Länge sedan jag sprang så…

…långt! "Kan du springa frågade husse" och såg mycket skeptisk ut. Jag kan inte springa men tvingades göra det ändå. Jag tror jag förstår Harry hur det var för honom en gång för några år sedan.


Jag var inte med då men önskade att jag hade varit det. Tänk er scenariot – Husse med två whippet och en Harry. Harry gick i mitten och alla tre kopplen hade tvinnat sig till en stark fläta – hundarna satt ihop ordentligt. Husse tappar hela ekipaget när en hare dyker upp på gatan. Det är stark uppförsbacke men Greta och Violet sätter fart efter haren uppför och Harry med sina korta ben i mitten tvingas springa med i en hastighet som ingen trodde han var kapabel till. Hans små korta ben rörde sig så fort att han nästan lyfte från marken. Ändå blev han bromsen som gjorde att whippet-flickorna gav upp och stannade.

Tro det eller ej men idag har Harry för första gången i sitt liv varit draghund –fyrspann. På söndagskursen fick vi prova drag med våra hundar. Vår instruktör satt i en fyrhjulig vagn som hon kunde styra och bromsa och hundarna var kopplade till två långa parallella linor. Harry är så koncentrerad när han ska jobba vad det än är. Han pinnade på med sina korta ben och var en av ledarhundarna första varvet (ca 700 meter). Vi hundägare gick bredvid vår hund eftersom det var första gången och vi skulle se till att det inte blev stopp och vi hjälpte våra hundar genom att vi avlastade linan/draget. Vilket drag det var på hundarna bakom oss!!!! För att vi skulle hålla jämn fart fick vi jobba på extra för att det inte skulle bli stopp. Harry sprang på jämt och fint med den effekten att jag tvingades springa med i samma takt. Oj, oj, oj vad det gick undan i sista backen – jag trodde jag skulle krokna och därmed förstöra för hela spannet men jag höll hela vägen.

Efter det, hör och häpna, bytte hundarna plats (Harry drog nu närmast vagnen) och vi sprang ett varv till!! Tantolga är förvånad över sin egen prestation och som vanligt väldigt glad och stolt över Harrys insats. Jag har sagt det förr men maken till mångsidig och arbetsvillig hund får man leta efter. Jag tror vi utgjorde det roligaste spannet världen skådat … en långhårig Welsh Corgi Cardigan (Harry), en Japansk Akita (Nisse), en Dansk-Svensk Gårdshund (Gösta) och en Irländsk Terrier (Iza). Andra varvet bytte Nisse mot Labrador-tiken Kira. Nisse körde en tvåhjulig vagn själv och sista sträckan fick en liten flicka på 3 år sitta i vagnen – rena Sörgårds-idyllen. Jag ska försöka få tag på bilder på hela drag-gänget för den lilla flickans mamma fotograferade oss alla. Avslutningsvis instruerade Ewa hur vi skulle stretcha våra hundar och oss själva.

Whippetflickorna njöt i solskenet hemma och av en spännande långpromenad i skogen med Husse.

1 kommentar:

  1. Jösses så jag skrattade när jag läste om Harrys Whippetrace... Det måste ha varit väldigt jobbigt och kanske lite förödmjukande för den elegante herrn. Låter mycket bättre med dragövningen tillsammans med andra, normalsnabba hundkamrater! Och en eloge till dig oxå naturligtvis som sprang mycket mer än naturen menar är normalt för vanligt folk( själv vägrar jag konsekvent att jogga...)
    Kram Nina och svansvift från Scilla( Stålis är ute på jakt...)

    SvaraRadera