söndag 15 januari 2012

Nattens tilldragelser

Efter flera dagars spänning och uppdatering av läget kontinuerligt så kom slutligen den efterlängtade signalen via sms klockan 01.09 natten mellan lördag och söndag. Sms:et lydelse:"Nu börjar det ..... Kram och kör försiktigt." Jag for upp ur sängen och iväg som ett skott till Mibisan´s kennel i Västanvik utanför Motala. När jag kom fram hade redan en valp kommit en liten hane som vägde 364 gram, brindlefärgad och med en alldeles förtjusande vit teckning i nacken alldeles som en skjortkrage av klassiskt snitt. Den sista och sjunde valpen kom 05.40 också det en hane, brindlefärgad, 380 gram med en vit fläck i nacken.

Fördelningen på valparna var 3 hanar och 4 tikar precis samma som Dixies förra kull. Allt gick lugnt till och utan problem och på morgonen klockan 07.00 kunde vi bara konstatera att hittills mår alla valparna väl, äter prima och mamman vilar och mår bra. Uppfödarmatte Marie och assistenten Tantolga började känna av konsekvenserna av en natts vaka, spänning och koncentration.


Här ser man nu hela valpskocken tillsammans med en lugn avslappnad Dixie och vi är ganska säkra på att nu kommer ingen mera valp.



Det är en ynnest att få vara med om sådana här tilldragelser och när det går så här bra. Marie har ett osedvanligt gott handlag och hälsar varje ny valp med allra största omsorg och kärlek. Tiken blir ompysslad och kärleksfullt behandlad så allt blir lugnt och tryggt omkring. Även om det är pirrigt och en smula nervöst varje gång en ny valp föds – vem är du? hur mår du? är allt ok? – så utstrålar matten lugn och trygghet. Min uppgift var mera av administrativ art att föra protokoll, t ex tidpunkt för födelsen, födelsevikt, färg, särskilda kännetecken som kan skilja valpar åt som ser väldigt lika ut eller andra noteringar som kan vara bra. När jag inte förde protokoll kunde jag bara andäktigt se på hur valparna från att vara smala små blöta "sillar" till torra krabater som ivrigt sökte sig fram till mjölkbaren utstötande små gnyende läten som låter alldeles alldeles underbart. Uppfödarmatte Marie, kan jag intyga, är stolt över sin fantastiska tik Dixie må ni alla tro!

9 kommentarer:

  1. Uppfödarermatte Marie (dvs jag) är inte bara stolt över Dixie och hennes nyanlända valpar, utan även VÄLDIGT STOLT över att ha en sån fantastisk vän som Dig Olga, som hållt dig i "stand-by" läge i nästan en veckas tid!
    Än en gång TUSEN TUSEN TACK! Vad gjorde man utan vänner som dig min vän!
    Kramar i massor från mig och valpsängen och mamma Dixie hälsar och tackar för assistens! Valparna äter och frodas och Dixie njuter för andra gången av att kunna titulera sig mamma.
    Kram kram från mig
    Marie och Whippetligan

    SvaraRadera
  2. Tack själv Marie! En annan av mina iakttagelse under natten var de andra hundarnas diciplinerade uppträdande trots omständigheterna. Tänk Ispahan och Sara som inte slog sig till ro förrän sista valpen kommit. Precis som dom kände på sig att det var över. Hundar uppfattar så oändligt mycket mera än man kan tro. Det är det som gör livet nära hundar så fascinerande. Jag slutar aldrig att förundras! Kram till hela whippetligan med stolta matten Marie

    SvaraRadera
  3. Jag "bokar" upp dig igen redan nu till nästa kull mellan Moya och Ceddy;). Det blir väl valpar där framåt försommar kan jag tro! Kram kram från valp-lägret

    SvaraRadera
  4. hej, så kul att upptäcka att tantolga var Harrys matte. god fortsättning på 2012 önskar "valltanten" lena

    SvaraRadera
  5. Hej valltanten Lena! Jo så är det Harry bor hos mig och vi båda ser med glädje tillbaka på vallkursen vi gick hos dig. Vi lärde oss båda viktiga färdigheter som vi bär med oss varje dag. Ha det gott och lycka till med dina duktiga vall-, och jakthundar. Hälsningar Tantolga

    SvaraRadera
  6. Grattis moster på födelsedagen! Hoppas vi ses snart! KramTinna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Tinna för att du kommer ihåg din gamla moster som fyller 99 år idag om man vänder på siffrorna. Kram moster Olgan

      Radera
  7. Största varmaste "friendligaste" gratulationer till en fantastisk vän önskar jag från valphagen! Kram kram från Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gratulation! Hälsa valphagen från assisterande "valpmorskan". Det var fantastiskt att vara med. Kram Olga 99

      Radera