lördag 7 januari 2012

Pannkaksgluggen

Jag föredrar att använda "zoomen" mitt största objektiv på kameran men om jag ska ta t ex, närbilder lämpar sig det tunna objektivet, som går under namnet "pannkaksglugg", bättre.


Utflykten igår bar iväg till fågelsjön Tåkern där det här tjusiga huset håller på att uppföras. Fasaderna och taket är av vass. Fågeltornet är redan i bruk men detta hus invigs under våren 2012. 



Idag tog jag med två av löparflickorna på långpromenaden. Snöflingor singlade sakta genom luften men det var härligt att vara ute i flera timmar och låta flickorna rasa runt ordentligt.



Många krumbukter blir det när allt går i upplevd fart 180 km/tim. Det är ju så modernt att prata om "upplevd temperatur" idag så jag har skapat ett nytt uttryck "upplevd fart".



När man beskär bilden på bekostnad av skärpan så ser krumbukten ut så här. Violet och Märta-Mai har aldrig kolliderat med varandra fast det är bra nära ibland. Violet vek åt sidan en gång och dundrade i en papperskorg men det gick bra – ingen skada skedd.



Vi stannade här där det var folktomt minst en halv timme. Sedan kunde jag ha hundarna lösa hela lång stranden. Violet höglöper men hon släpper ingen över bron. Jag kopplar upp henne då jag ser en annan hund på håll. 



Inga pinnar slängdes ut i vatten det hade varit sadistiskt gjort av mig i så fall.



"Det här är kuligt matte!!"



"Vad gör du med bakbenen Vajjan?"



"Var har du gjort av Märta-Majsan då?"



"Jaså här kommer hon!"



Husse hade middag färdig då vi kom tillbaka och här kan vi se vådan av att lämna bordet utan att duka av. För-diskerskan Märta-Mai gör vad hon kan för att rengöra tallrikarna. Nedrans högt bord bara för det underlättar inte precis.



"Nu ska jag ta och vila ett tag om det går för sig? Nu får ni hand om köket själva era latmaskar"


Violet går upp till sin våning som vi har separerat från Harry. När han är med på övervåningen får Vajjan ha en egen kupé inne i sovrummet. Vajjan vill helst inte visa sig i skära trosorna men kortet är suddigt så dom syns väl inte så farligt ändå eller…?



"Kan inte lilla jag få hjälpa till med disken då?"



"…eller varför inte jag? Jag är bra på att diska! Vill du ha bevis så ställ ner hela grytan vetja!" 

Jag ska börja en fotokurs framöver för att lära mig mera om fototeknik men framför allt lära mig min kamera, t ex att ställa in tiden när det är lite för mörkt och en massa annat. Jag använder nästan bara "intelligent auto" och det är inte alltid det mest intelligenta. Hör och häpna Tantolga ska gå på kurs igen. Det var ju ett halvår sedan sist! Det gäller att anta utmaningar som kommer till mig och nu är det fotografering som lockar mest.

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder på springiga whippar! Mjuk och skön strand ni har där. Vad roligt med fotokurs! Det skulle jag med vilja gå på, skulle också behöva lära mig mer kamerateknik, det finns massor att lära där. Vart hittar man sån kurs?
    Lycka till! kom gärna med några bra tips här sen;)

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa! Här kommer en länk där man kan hitta fotokurs: http://fotografiska.eu/Kurser-i-fotografi/Kurser/Fotografering. Jag ska gå varannan vecka med början 12 mars 2012. Vi har en härlig sandstrand i Motala, Varamobaden med Nordens största insjöbad. Suuuuuperlåååång sandstrand att springa fritt på mellan 15 september och 15 maj. Helger är dåligt att gå där för det är så mycket folk som strosar kring men vardagar!!!!!. Varma hälsningar Tantolga med springhundarna

    SvaraRadera