fredag 10 december 2010

Kolla läget

Vackert väder och tappra hundar och kallt i stugan. Hundarnas madrass med hundfällen på ligger så nära brasan jag vågar. Jag ville kolla läget i stugan idag när det var så fint väder och då vill husse att vi skulle stanna så kommer han hit i kväll. Det första som hände var att snön stoppade möjligheterna att ta sig ända fram. Det hade jag planerat för och köpt en plastpulka för 89 kronor att dra vattendunken och annan utrustning på. Det andra som hände var att ett litet träd fallit över vägen men det kunde jag baxa ut mot vägkanten. Det tredje problemet var snön framför ytterdörren. Det tog ett bra tag innan jag kunde få upp dörren och väl inne var inte särskilt varmt. Det blev mycket att ordna innan jag kunde äta min lunch. Hundarna kämpade på i snö upp till magen på promenad senare men då bestämde jag mig för att ringa vår superfantastiska genomhyggliga granne bonden U. Han kom efter en kvart och plogade vägen. Själv skottade jag friskt så nu kommer vi fram till utedasset, vedhögen och in i stugan. Temperaturen inne när elementen varit på ett par timmar och brasan brunnit konstant är 15 grader och jag känner ett kallras någonstans ifrån. I morgon när vi åker härifrån är det nog mysigt varmt och skönt.


Solen sänker sig när vi tar en rastrunda till slut …


…som gick i rådjurens spår. I övrigt trampade vi jungfrulig mark kändes det som. Sommartid är det här en väg där bilar tar sig fram och vi kan vandra med lätthet och plocka blommor vid vägkanten. Ingen av hundarna uppfattade haren som spratt upp uppe på höjden och det tackade jag för. Mitt sällskap just nu är radion, hundarna och en bra bok och utanför står skogen alldeles tyst och vit och inga andra människor i närheten. Jag njuter av denna primitiva och isolerade tillvaro. Som kontrast ska jag, husse och en kompis åka till storstaden och lyssna på jazz i morgon.

1 kommentar:

  1. Så vackra vinterbilder - sådana där som man nästan inte kommer tro är verkliga när det blir varmt och somrigt igen...
    Varma hälsningar från Carin!

    SvaraRadera